Akkurat når det gjelder argumenter om styrke stiller jeg meg hundre prosent bak det Dag skriver her. Det er mange av oss som kunne skutt bedre i konkurranse med litt lettere buer enn det som brukes i dag, og jeg tør påstå at det er mange som hadde nytt godt av piler bedre tilpassa den bua de skyter med.dagsunde skrev:La meg minne om at jeg sa "har absolutt ingenting å si", jeg sa ikke at det "hadde lite å si"!
Da betyr det at det ikke har noe å si.
Rent bueteknisk/mekanisk er det kun et spørsmål om å tilpasse piler til buen man velger å bruke.
Tunes pil/bue riktig, har du den tilnærmet flat pilbane på 20 meters hold med en 25-30# bue, så styrke er rett og slett ikke en faktor her!
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Som i all annen idrett er det ikke bare utøveren, men også utstyret det kommer an på. Å øke dravekt for å få en flatere bane på pila er heller ikke noe løsning i seg sjøl, da er optimalisering for å eliminere tap av kraft viktigere, men kanskje vanskeligere. Litt unødvendig tunge tupper, tung streng, unødvendig lange piler, høgere fjør enn høgst nødvendig etc vil alle bidra negativt.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk