Her er jeg tråden
Moderator: GreenMan
Re: Her er jeg tråden
Noen som har forslag til pil som går langt og passer bue 30-40#må vel gå ann å lage i garasjen?jeg har ikke fått d helt til
Kan absolutt anbefale deg å lese Manualen til Norsk Lanbuelag, det står litt der. Ellers er denne tråden ganske fin.
Denne studien fra 1961 med mål av gamle tyrkiske lengdepiler er også god å lese seg opp på.
Anbefaler ellers å starte en egen tråd med dine prosjekter så det ikke blir for mye 'rot' i presentasjonstråden
Det sies vel ellers at det er relativt lett å skyte myyye lengre med moderne buer og piler, så lengderekorder for buer av naturmateriale og skutt med trepiler er virkelig noe å bryne seg på. Det er ikke så likefrem som man kunne tro men hver personlige pers gir stor glede
Sjekk resultatlistene fra siste års NM og se på lengder skutt i de forskjellige klassene.
Denne studien fra 1961 med mål av gamle tyrkiske lengdepiler er også god å lese seg opp på.
Anbefaler ellers å starte en egen tråd med dine prosjekter så det ikke blir for mye 'rot' i presentasjonstråden
Det sies vel ellers at det er relativt lett å skyte myyye lengre med moderne buer og piler, så lengderekorder for buer av naturmateriale og skutt med trepiler er virkelig noe å bryne seg på. Det er ikke så likefrem som man kunne tro men hver personlige pers gir stor glede
Sjekk resultatlistene fra siste års NM og se på lengder skutt i de forskjellige klassene.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Hmmm ...utfording ja..du da?over 200?erfaringene dine da?
Jeg har stevnebeste med 148, noen spede forsøk på lengepiler med selvspikka helvded blinkbuer under 35# og naturstreng. Med en mer tilpasset bue, bedre streng og litt flaks så bør 200 gå an på en god dag. Har ikke prøvd glassfiberbue/karbonpiler så sammenlikningsgrunnlaget der er lik null.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
En snorrett fiberpil kanskje 5 km tykk og lang nok til Max trekk m en 40+# bue m litt Flax så er 200+- mulig..men langt mellom..meninger om en langbue(smal tykk)/bred tynn?
-
- Mester
Kan vise deg litt jeg en dag, sender PMFersk og fra Grimstad.. noen andre som kunne tenke seg å møtes å skyte?
Hei igjen..har du noen gode fjær jeg kunne kjøpt av deg?
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Fjær (og alt annet til historiske piler og buer) kjøper du av Ivar: www.kviljo.org ,Tomduly skrev:Hei igjen..har du noen gode fjær jeg kunne kjøpt av deg?
Eller Ola:www.tradbow.no
Begge er her på forumet...
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
--
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Går fint å få gode lengder med lettere buer. Har buer til unga her som jevnt ligger på 170-200 meter med greie lengdepiler. Buene er ca 30#, ca 35# og ca 50#. De to letteste med 23" trekk og den tyngste med 25" trekk. Det handler mest om å lage effektive buer med piler som passer til bua.
Var på besøk til Ivar malde og fikk et innsyn i buelaging som er hans daglige gesjeft..for noen flotte buer!!!!hadde jeg vært stinn av gryn så hadde jeg handla mye mer der..koslig m en prat og da
Hei tomduly(tom)her...skyte lengde i dag søndag?olethearcher skrev: ↑23 sep 2017, 23:19Kan vise deg litt jeg en dag, sender PMFersk og fra Grimstad.. noen andre som kunne tenke seg å møtes å skyte?