Ok, her kommer et bildetungt innlegg om lintråden:
Flamsk streng, 3 kordeller, snurret mot venstre og viklet mot høyre. 2,5 mm på det tynneste i oppstrenget tilstand på en 40-ish punds bue. Lagde testbiten å samme mål men som tidligere nevnt med en tynn kordell.
Den ble til under en kveldstur med sjekta for et par uker siden. Det var ikke vrient, egentlig. Gikk et par timer inkludert kaffikoking og -drikking

Lagde jevntykke bunter etter øyemål, itt tykkere i starten som skulle bli løkka. Tipper det gikk rundt 35 bunter til en streng på nesten to meter. Det var flest korte fiber, sees på bunten med lin i forrige innlegg. Flest fiber på 30-50 cm og de lengste omtrent 80 cm lengde.
Dro bunten mellom tommel og pekefinger for å dra vekk løse fiber, så dro den noen ganger over klump med bivoks.
Så var det bare å legge buntene etter hverandre og begynne. Are sa at man godt kunne snurre litt stramt så det gjorde jeg. Etter den var ferdig skar jeg bort de verste utstikkerne og dro over med bivoks igjen. Lot den få noen minutter i ovnen på 50-60 grader så den ble gjennomvarm. Tenkte at det gjør godt for impregnering samt friksjon mellom fibre og bunter. Blir kanskje unødig tung men det føltes som en god ting å gjøre.
Snurret nok til en bruddtest. Her valgte jeg bevisst å lage den ene kordellen tynnere enn de andre to for å illudere at man hadde glemt å skjøte inn en ny bunt tidsnok. OBS! Testbunten hadde ikke fått ekstra bivoks eller varme før testen.
Bruddtest ble gjennomført å følgende måte:
Festet til S-krok med to doble halvstikk, endene festet i hverandre igjen med båtmannsknop for å hindre halvstikkene fra å skli.
Kroken festet i vekta, strengen rundt hengerbolten på trucken. Startet med vekta på null, satte i gir og ga jernet. Skjermbilde fra video viser brudd på omtrent 130 kilo/280 pund som jeg må si meg godt fornøyd med som debutstreng av linfiber.
Ingen bueskyttere, vekter eller trucker ble skadet under opptakene av denne filmen
Strengen er nå satt på Oberflacht-tolkningen av rogn og skal prøves ut. Har fått midtsurring av tynn lintråd og en løkkesurring av hampsnøre.

Sånn omtrent var buntene jeg brukte

Godt verktøy er halve jobben!