Jeg ville ta utgangspunkt i egenskapene til rogn når det gjelder asal generelt. Svensk asal skal ha veldig høy tetthet i veden men både den og rognasal er hybrider mellom rogn og andre asalarter så forskjellen er muligens ikke så stor. Trivia: i Norge skal det finnes 13 arter asal hvorav 7 antagelig er endemiske. Asalfamilien er et virvar av arter og hybrider og de forskjellige kan nok ha forskjellige egenskaper. Den er nok uansett ikke noe dårligere enn rogn.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Skjønner. Etter å ha lest litt på nett så skal det være en hybrid mellom rogn og svensk asal/ eller muligens annen asalart. Men det er jo som sagt et virvar av hybrider i asalfamilien ja. Ikke ordentlig kartlagt.
Men viss svensk asal skal være så bra, så er det jo interessant å prøve denne rognasalen. Jeg får se om jeg finner et bra emne. Er som regel små trær med litt krok..
Da var treet på bildet felt. Eneste jeg fant som var noelunde rettvokst. Resten var krok eller små. Skal gi "utfyllende" rapport når det er blitt bue om et år eller to