Det er jo gøy å prøve seg litt, nytteverdien kan vel være diskutabel men jeg har nå glede av å rote litt med dette nå.
Angående fjæras utforming så er det bare ukvalifisert gjetning og et glimt av noen fjærer som Ivar hadde sett på. Det er forbanka at ingen av de gamle mestere hadde profil her på forumet og hadde egne tråder

Til testen brukte jeg flatuen av ask, om lag 30#@26''. Ble strenget og skutt litt med først. Etter kronografering ble det tatt noen stikkprøver og tallene var fortsatt svært jevne.
Det ble skutt med tre forskjellige piler samt at den siste ble modifisert og skutt ei runde til.
Fem til seks målinger pr. pil pr. avstand. Det skilte bare noen få fot så jeg så ikke vitsen i å skyte flere.
Alle pilene har 5/16'' furuskaft og history point, Nydampilene har avsmalnet bakparti og "knottnokk".
Min lille digitale finvekt har tatt kvelden, på kjøkkenvekta veide pila fra Kviljo 29 gram og de to andre 26 gram.
Snittfart avrundet til hele fot per sekund. Har bare målt på 0, 5 og 10 meter. Kan på en god dag klareå få til noen målinger på lenger hold men det er likevel en tendens på utrimmet kontra etterliknet liten fjær.
Pil fra Kviljo med 5'' shield:
0 meter 121 fps
5 meter 120 fps
10 meter 118 fps
Nydam-stil med 3 fjær, 90 mm skåret til for likne på kort vingefjær
0 meter 127 fps
5 meter 122 fps
10 meter 121 fps
Nydam-stil med 4 fjær, 100 mm full bredde (bakre halvdel av gåsefjær)
0 meter 127 fps
5 meter 119 fps
10 meter 114 fps
Her vises en klar tendens på hastighetstap, men følg med etter trimming:
Nydam-stil - samme pil som over - 4 fjær skåret til for å likne på kort vingefjær
0 meter 128 fps
5 meter 122 fps
10 meter 121 fps
I praksis samme resultat som 90mm 3-fjærs Nydam-stil. Spennende? Ja, synes egentlig det!
4-fjærs er moro å lage, pent å se på og praktisk i bruk - det lille jeg har skutt med denne pila. Blir nok å lage noen til

Fint lys for måling uten skjerm, vinklet kronofrafen til sida og plasserte den bak ei eik. Den har overlevd litt av hvert så jeg beholder den gjerne litt til. Har etter beste evne fått vinkler til å stemme med pilas retning.

4-fjærs etter ei runde med saksa. Gikk som et olja lyn etterpå