Hva gjorde du i dag 2016.
Moderator: GreenMan
Re: Hva gjorde du i dag 2016.
Heldig med den, HEO!
Her i det snøfrie nord har Adam Karpowiczs bok om tyrkiske komposittbuer opptatt tiden min, utenom trening for å bli kvitt blinkskrekk. Den anbefales sterkt for alle som vil få en mer teknisk forståelse for buer, uansett om man ikke skal lage noen hornbue selv.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Her i det snøfrie nord har Adam Karpowiczs bok om tyrkiske komposittbuer opptatt tiden min, utenom trening for å bli kvitt blinkskrekk. Den anbefales sterkt for alle som vil få en mer teknisk forståelse for buer, uansett om man ikke skal lage noen hornbue selv.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
- Sturlabuer
- Mester
- Sted: Hurum
- Lars Jensen
- Mester
På vei til fagsamling i Notodden. Bilen full av buer og piler. Håper å få verva noen nye bueskyttere til VERDENS BESTE FRITIDSAKTIVITET!!!!!!!! Verv en dude/dudeinne, du også! 8)
Kan det bøyes, kan det skytes!
- Lars Jensen
- Mester
Det rekrutteres over en lav sko i Hurum...
Kan det bøyes, kan det skytes!
Interessant foredrag om 'Yatvings, the forgotten warriors' på arkeologikafe i regi av Fylkeskonservatoren i Vest-Agder. Mange funn av pilspisser, forsto det som at de har funnet en salig blanding av typer. Er lite knippe avbildet fra skjermen her:
Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ser ut som det kan bli farlig fra Hurum etterhvert Når sivilisasjonen bryter ammen kommer det horder fra Hurum og prøver å erobre Vestfold.
Interessante spisser Jæger. Du har herved fått et oppdrag fra meg. Sjekk ut litt mer om den med fal til høyre på bildet. Den er uhyre interessant for meg og sikkert flere.
Interessante spisser Jæger. Du har herved fått et oppdrag fra meg. Sjekk ut litt mer om den med fal til høyre på bildet. Den er uhyre interessant for meg og sikkert flere.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Godt jobbet med rekruttering, ja - fine greier Lars.
Angående spissen (brynjebryteren?) med fal så vet jeg ikke om det går an å si så mye. Rundt den ene bygsborgen ble det funner over 600 pilspisser av forskjellige typer. Mener at det sto et større slag der før Yatvingene gikk over i historien. Jeg skal se om det går an å finne ut noe mer. Lurz var der også, det ble stilt spørsmål om buer men de har ingen spor etter bue/buetyper. Så og si alt er branngraver i denne perioden.
Utstillingen om utgravingene skal være på Nordberg Fort (Lista) til desember 2017 og kommer nå fra Midgard hvor den har vært siden mars.
Det skal være en polsk/engelsk bok om emnet som må tilveieskaffes.
Litt info på denne siden om prosjektet og et lite teaserbilde:
Angående spissen (brynjebryteren?) med fal så vet jeg ikke om det går an å si så mye. Rundt den ene bygsborgen ble det funner over 600 pilspisser av forskjellige typer. Mener at det sto et større slag der før Yatvingene gikk over i historien. Jeg skal se om det går an å finne ut noe mer. Lurz var der også, det ble stilt spørsmål om buer men de har ingen spor etter bue/buetyper. Så og si alt er branngraver i denne perioden.
Utstillingen om utgravingene skal være på Nordberg Fort (Lista) til desember 2017 og kommer nå fra Midgard hvor den har vært siden mars.
Det skal være en polsk/engelsk bok om emnet som må tilveieskaffes.
Litt info på denne siden om prosjektet og et lite teaserbilde:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Felte noen busker til ved i dag, kappet i ca 2meters lengder:
"For veik, for veik er kongens bue."
Kom over denne her en dag: Ei barlindbusk som er i ferd med å ta kvelden pga. et eller annet. Dette har ikke jeg sett før:
Steike, det var ikke småtterier!
Så nesten ut som det har vært utsatt for utagerende og langvarig klatretrening med stolpesko...
Kan det være insektangrep eller noe soppgreier?
Så nesten ut som det har vært utsatt for utagerende og langvarig klatretrening med stolpesko...
Kan det være insektangrep eller noe soppgreier?
Jeg gjetter på sopp. Barnålene er gule. Bare synes dette så litt brutalt ut. Skal komme i kontakt med grunneier, da det hadde vært interessant å se hva det bor i den. Ganske stor og rettvokst busk, med flere mulige bue-emner.
Det som tar livet av furu og gran tar vel også knekken på barlind. Kanskje den kan brukes. Prøv.
attend and listen gentlemen
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Har spurt en biolog: Foreløpig teori: Tretåspett.