To plankebiter satt sammen i 90 graders vinkel Den ene sett fra kant med to klosser til å legge buen mot.
En tvinge presser mot buen midt mellom klossene. Avstanden avhenger av hva som skal bøyes og hvor.
Varm treet godt opp og stram tvinga så treet bøyes litt lenger enn det skal, som sagt går det litt tilbake. Pass hele tida på at du ikke overbelaster treet så det får sprekker eller knekker. Det er noen ganger nødvendig med en litt løs tvinge eller to som kan holde buen på plass mot "bunnplanken" så den ikke vrir seg når du setter press på.
Og så var det veldig bra at Sturlabuer skreiv det jeg glemte, husk å vente før du bøyer buen etter at den er varma. Varmepistol tørker ut treet, og tre som er for tørt blir sprøtt og kan knekke.
Når det gjelder motbøyen, var ikke den der da buen var ny? Den ser på en måte ikke gal ut. Jeg tror ikke jeg ville forsøkt å rette ut den, men bare den sideveis skjevheten sånn at du får håndtaket på linge mellom tuppene.
Kan du huske omtrent hvor langt du pleide å trekke pilene da buen var ny? Siden buen bare er rundt 150cm var det kanske ikke så langt, selv om barlind er et ganske fleksibelt tre?
Hvis du har tenkt å lage buer er det kanskje ikke en dum tanke å la denne ligge litt til du har fått erfaring, det ser ikke helt enkelt ut, og jeg syns den ser såpass kul ut at det hadde vært synd om den røyk.
Buemakerseminaret er kanskje litt seint, det er på Hamar denne helga.