Første blanding var ren oppvarmet kvae. Var vannavstøtende som pokker, men under bøyning av materialet ble det lett sprekker. Den sugde dessuten ikke så mye inn i materialet.
Deretter testet jeg kvae og terpentin. Dette er den vanligste blandingen jeg har hørt om, og fungerte greit nok. MEN, vil nok si at tre lag med Danish-Oil er bedre. La seg som et tynt lag på materialet, og trengte ca 2mm inn i treet. Ga en nydelig finish da. Gyllenbrun farge, nesten "fiolin-finish". Fargen kommer vel kanskje litt an på hva slags kvae en bruker. Selv har jeg brukt lokal kvae fra granskogen bak huset

Varmet opp kvae og ukokt linolje til like under kokepunktet(95C) mens jeg rørte om til det ble en homogen blanding(trodde jeg). Det tok ca. 30 min. Ga også en nydelig finish, og ganske vannavstøtende. Men trengte ikke så veldig langt inn i treet. Den ble også ganske sprø og dannet lett sprekker etter at jeg simulerte lang bruk, dvs. masse bøying

Derimot hadde jeg større suksess når jeg kokte hele blandingen. Ble omtrent som blandingen med terpentin, men ga en mørkere farge. Tror kanskje at siden jeg ikke kokte opp på første forsøk ble den ikke så homogen som jeg trodde. Gikk ca 1.5mm inn i treet, og olja gjorde kvaen mye mer fleksibel. Bøyde på trestykket mitt en god del uten å se noen sprekker eller liknende.
Resultatet er i allefall at viss en ikke har lyst på mørk fiolin-finish, så er nok olje like greit. Men det var interessant iallefall. Særlig ettersom det er dokumentert at det har blitt brukt kvae på en bue som er funnet i Danmark fra 12-tallet elns. (sto om det i en artikkel jeg fikk fra middelaldercenteret i Danmark, skal prøve å lete den fram)
Jeg skulle ha prøvd å få tatt noen bilder, men dessverre ble det ikke noe av. Glemte kameraet i en sekk som sto ute, og da ble det nok litt for kaldt for den, stakkar.
edit: bare flytt tråden viss den ble postet i feil subfora.