Stacking var nytt for meg, men takket være Google vet jeg at det også er noe jeg må være oppmerksom på i framtiden.
Et huskjøp gjorde at jeg måtte får ferdig buen i en fei, så tilleren ble ikke helt pørfekt. Uansett, om et par måneder har jeg egen snickarbod der det skal installeres både arbeidsbenk, skrustikke og tilleroppllegg med vekt og talje.
Buen ser noe skakk ut oppstrenget siden det ene lemmet har litt motbøy og de andre litt medbøy. På fullt trekk ser den egentlig ikke så verst ut. Den endte på 30 pund på 25 tommers trekk. Jeg har bare såvidt fått skutt med den, men den virker i hvert fall å slynge pila ganske langt av gårde. Det ene lengdeskuddet jeg skjøt tidligere i dag gikk ikke så veldig langt fra 100 meter.
Buen ble pusset lett med smergelpapir, først med korning 240 og deretter 400 (det var det jeg hadde liggende). Mellom hver puss tørket jeg over buen med et fuktig tørkepapir. Siden jeg brukte siklingen hyppig på slutten så var det egentlig ikke behov for veldig mye pussing. Som finish brukte jeg først litt matolje, deretter en blanding av bivoks og matolje. Til slutt ble buen polert med ren bivoks.
Buen blir levert med fem vanlige piler med feltspiss, samt en liksom-steinalderpil med flintspiss. Her fikk jeg prøvd bjørkebeket for første gang, og det fungerte fint både til styrefjærene og spissen. Som strengehakksurring og for å feste spissen brukte jeg hjortesene.
Nå blir det nok en pause i klamphoggeriet til utpå senhøsten.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.