1. Får du sår på knoken, må du sette pila 1 cm høyere opp på strengen. Pila skal peke tydelig nedover før du spenner buen.
2. større kraft: Du må finne deg et ankerpunkt. Det er et punk oppe ved ansiktet som du trekker til HVER gang! F.eks. tuppen på pekefingeren berører munnviken. Jeg trekker til jeg har tommelfingerleddet bak kjevebenet.
3. Det du beskriver kalles primærgrep, og kan ikke brukes effektivt på buer over 20#.
Strengen skal legges midt på de ytterste leddene på peke-, lang- og ringfinger. Pila legges mellom peke- og langfinger, og holdes lett fast mellom de.
4. Sikting. Du kan skyte instinkt. Da trekker du (husk trekke til ankerpunkt), ser KUN på målet, IKKE langs pila, og slipper når du "føler" det er riktig. Dette er en vanskelig kunst å lære, men er meget effektiv når den sitter.
Du kan bruke "gap-skyting". Da trekker du, og ankrer. På fullt trekk fokuserer du på målet, men observerer spissen på pila i øyekroken. Gapet mellom pilspissen og bullseye er det du bruker.
La gapet være 0, altså slik at spissen ligger oppå bullseye, og skyt.
pila di vil nå gå høyt over bullseye og enten til høyre eller venstre avhengig av pilas spine, og hvor rent slippet ditt var.
Observer avstanden mellom bullseye og der du traff. Sikt nå slik at pilspissen peker tilsvarende UNDER bullseye, og på motsatt side av der du traff med første pil...
Håper jeg klarte å forklare dette..