Jeg har omsider fått sjekket emnene mine, og de ser nokså uskadet ut med tanke på markhull. Det er tydelig at de beste emnene allerede er plukket ut, men noen staver kan det sikkert bli buer av, mens andre blir litt mer utfordrende å få noe bra ut av. De skal i hvert fall være tørre nok.
Jeg begynte å spikke på enda et vrakemne (nr. 3 fra venstre), og tanken er at det skal bli en Holmegårdsinspirert barnebue på ca. 1 meter. Jeg skal prøve å få lagt ut bilder av den senere.
Et annet eksperiment jeg gjorde forrige helg var et forsøk på å lage bjørkebek. Bjørkebek ble brukt til å lime pilspisser og styrefjær helt fra eldre steinalder, og det påstås også at neandertalerne hadde kunnskaper om fremstille bjørkebek. Prosessen er enkel: bjørkenever tørrkokes i en tett beholder. Beholderen har et hull som lar bjørketjæren slippe ut. Denne samles opp i en egen beholder.
Første steg i bekproduksjonen er å lage bjørketjære. Jeg fant fram en Danish Cookies-kakeboks med lokk som jeg fylte med bjørkenever. Det fulgte nok med en del bark, men slik jeg har forstått det er det kun neveren som er brukendes til å lage tjære? En spiker ble brukt til å lage et hull i bunn av boksen. For at prosessen skal lykkes er det viktig at lokket er tett.
Deretter gravde jeg ned en hermetikkboks som fungerte som oppsamler for tjæren og plasserte kakeboksen oppå med hullet sentrert over blikkboksen. For å sikre at boksen holdt seg på plass la jeg en stein oppå lokket.
Så var det bare å lage et bål over boksen, tenne på og vente til det brant ut. Etter en stund var det bare å rake opp glørne og ta opp boksen med en tang. En rask titt oppi boksen avslørte en fin liten skvett med tjære.
For å lage bek må tjæren kokes inn. Jeg satte blikkboksen over glørne, men her gjelder det å være påpasselig. I mitt tilfelle viste det seg for å være altfor varmt, og en liten avstikker for å redde en grinende unge var nok til at tjæren tok fyr og bare etterlot noen forkullede rester. Jaja, da vet jeg i hvert fall hva jeg ikke skal gjøre neste gang.
Hullet under boksen:
Et nytt forsøk skal gjøres i løpet av de neste ukene.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.