Laminatbue
Moderator: GreenMan
Laminatbue
Har akkurat mottatt to bambustsrips fra Ola. Hadde tenkt å kjøpe en list av eik på trelasten, og lime den med litt refleks. Har noen noen andre bedre forslag? Skal låne en avretter og høvle de tynne og fine. Fins det noe sted der det er en bra oppskrift på en sånn bue? Har ikke kjøpt Tbb enda.. Er litt usikker i forhold til håndtaket bl.a, når det er to strips.
-(-
Ikke mye om laminerte buer heller i TBB.
Forsøk på "oppskrift":
Bambus: høvle den tynn-tynn, ihvertfall ikke mer enn 1mm i kanten når den har den forfra-profilen buen skal ha.
Eik: Foreslår senterlaminatet 3-5mm tykt og buklaminatet 7-10 mm så du har noe å tillere på. Enda tykkere hvis buen er lang.
kanskje 35-40mm bred på det bredeste og 10-12 i tuppene, la gjerne buken være bredere enn ryggen, ettersom Eik ikke er Osage
Skal du ha et smalt stivt håndtak må du lime på et. Se ellers denne:
http://www.bowyersedge.com/faceting.html
Skal du ha en god bue med godt kast, la den få jevnt buet reflex kanskje 5cm når du limer. Vil du ha en ekstrem flightbue og liker å jobbe uten at det komme noe ut av det, lim den opp med 12-15cm reflex...
Vil du ha en litt spesiell design, reflex bare ytterste halvparten av lemmene.
Bruk en zillion klemmer eller surr med strikk nå du limer, følg limbruksanvisningen religiøst, de fleste lim virker dårlig under ca 16°C.
K
Forsøk på "oppskrift":
Bambus: høvle den tynn-tynn, ihvertfall ikke mer enn 1mm i kanten når den har den forfra-profilen buen skal ha.
Eik: Foreslår senterlaminatet 3-5mm tykt og buklaminatet 7-10 mm så du har noe å tillere på. Enda tykkere hvis buen er lang.
kanskje 35-40mm bred på det bredeste og 10-12 i tuppene, la gjerne buken være bredere enn ryggen, ettersom Eik ikke er Osage
Skal du ha et smalt stivt håndtak må du lime på et. Se ellers denne:
http://www.bowyersedge.com/faceting.html
Skal du ha en god bue med godt kast, la den få jevnt buet reflex kanskje 5cm når du limer. Vil du ha en ekstrem flightbue og liker å jobbe uten at det komme noe ut av det, lim den opp med 12-15cm reflex...
Vil du ha en litt spesiell design, reflex bare ytterste halvparten av lemmene.
Bruk en zillion klemmer eller surr med strikk nå du limer, følg limbruksanvisningen religiøst, de fleste lim virker dårlig under ca 16°C.
K
buklaminat
Hei Ken. Takk for all hjelp! Kan jeg ha buklaminatet i ett stykke? Eller kan jeg lage en bue alà din massaranduba med ett bukstykke+bambus? Er eik for slapt?
-(-
Det er ingen problem å bruke bare ett buklaminat. Kanskje litt stivere/vanskeligere å få bøyd til den formen en vil ha under liminga.
Har aldri laminert eik med noe annet enn ask. Tror du må prøve for å finne det ut. Prøv å søk på det (oak eller redoak, bamboo) på Tradgang eller flightforum. Jeg har sett eik/bambus ihvertfall på tradgang, var en pen 65punds flatbue.
K
Har aldri laminert eik med noe annet enn ask. Tror du må prøve for å finne det ut. Prøv å søk på det (oak eller redoak, bamboo) på Tradgang eller flightforum. Jeg har sett eik/bambus ihvertfall på tradgang, var en pen 65punds flatbue.
K
Jeg lagde en langbue av eik/bambus for noen uker siden. Limte den opp med 2" reflex, og etter tillinga har den omtrent 1" igjen. Har ikke skutt eller veid den, men om jeg husker rett er den en plass mellom 40 og 60#.
Så det ser ut til at eik iallefall har potensiale til å fungere fint sammen med bambus.
Så det ser ut til at eik iallefall har potensiale til å fungere fint sammen med bambus.