Takk i ligemåde Bowman. Du vet jo, når man blir bitt av buebygger bassilen er det bare en ting som funker, nemlig begynne å spikke bue så fort som mulig og helst flere enn en

Så her er det i full sving
Så en liten oppdatering på hva som har skjedd med buen i det siste. Fulgte rådet til Allan og tok buen ned fra strenghøden og jevnet ut bøyen før jeg igjen jobbet meg oppover.
Prøvde noe forsiktige drag, og det ante meg at buen begynte å bli en smule lett. Så jeg begynte å dra hardere i tillerereingen igjen for å se hva som dukket opp og jobbet videre med det. Resultatet ser dere her:
Dette er da tilbake på tiller med 4" strenghøyde og 25" drag. Det er deg maximal lengde jeg har dratt den til nå. Har ikke vekt så har ikke målt styrke. Venstre er tenkt som øverste lem. Ser fremdeles at det er noen steder der det er litt stivt på venstre enda, og høyre er fremdeles enda generelt stivere enn venstre. Stringfollow er på ca 1.2 cm etter 3.5 time med tillerereingen og skraping (ser meg igrunn fornøyd med det...). Tenker imidlertid å skyte den inn på den høyde og tiller en tur før jeg gjør mer for å se hva som dukker opp og for å unngå å gjøre den for lett...
Her er buen for første gang med Dacron streng istedet for stålvaier.
Edit: ser forøvrig at jeg har klart å snu buen på dette bildet så venstre lem er nedre lem.
Så noen tanker jeg kunne tenkt meg svar på:
1. Per nå så har buen tillernocker helt ytterst på buen, jeg tenker å erstatte disse med sidenokker (eller i allefall en sidenokk på bunnen) lenger inn ca 5 cm (i følge Dag blir det riktig for nydam buer). Jeg regner med at det vil gjøre buen tyngre, men hvor stor effekt vil det ha på tillern? Jeg har bevist prøvd å la tuppene være stive inn til det punktet der jeg tenker de nye nokkene, men må jeg belage meg på fullstendig ny tiller runde?
2. Som sagt tidligere satser jeg høyt fra starten av (man kan diskutere hvor smart det er...) og prøver å lage en litt tyngre bue #50+. I den anledning leker jeg med tanken på å varme behandle buken når den er helt ferdig med nye nokker og tiller korrektur. Er det noe som høres ok ut eller er det bare å forkaste den tanken?
3. Tenker også litt frem ift. finish/impregnering. Hadde tenkt å gnu den godt inn med smeltet bievoks. Fornuftig ide?
På forrhånd takk for alle svar og hjelp