Hva gjør jeg?!?
Moderator: GreenMan
Hva gjør jeg?!?
Nå har jeg endelig startet arbeidet med å lage en flatbue. Har kløyvet en aksestamme, og sitter nå med en kvart stokk med ca 15 cm over ryggen. Jeg har tatt av barken, men er litt nervøs for å ta neste steg. Må jeg finne en årering som jeg følger nedover når jeg skal streke opp formen på bua?
Om du har kløyvd stammen i fire og sitter igjen med et 15cm breit emne, så har det vært et stort tre 8) Og det er bra, for da er ytterste årring lite konveks.
Men da kan du faktisk splitte de enda en gang, sånn at hvert emne får en bredde på 7,5cm. Du kunne nok splittet ytterligere, men da er det fare for å ødelegge emner, så jeg ville begynt å økse til breddeprofilen du vil ha. Etter det ville jeg økset ned tykkelsen til omtrentlig den dimensjonen du vil at buen skal ha.
Etter at du har tatt av barken, er det bare å la ryggen være. Den skal ha ytterste årring, og er ferdig. - så sant den ikke har fått store skader. Har den det, så kan du jo jobbe deg ned til neste årring.
Men da kan du faktisk splitte de enda en gang, sånn at hvert emne får en bredde på 7,5cm. Du kunne nok splittet ytterligere, men da er det fare for å ødelegge emner, så jeg ville begynt å økse til breddeprofilen du vil ha. Etter det ville jeg økset ned tykkelsen til omtrentlig den dimensjonen du vil at buen skal ha.
Etter at du har tatt av barken, er det bare å la ryggen være. Den skal ha ytterste årring, og er ferdig. - så sant den ikke har fått store skader. Har den det, så kan du jo jobbe deg ned til neste årring.
Det er jo også noe å vurdere - om det er nok tre til å lage et tykt nok grep. Jeg vil tro det går akkurat, men det må du nesten vurdere selv.
Er du usikker er det sikkert greiest å bare begynne å smale av det 15cm breie emnet.
Om det har breie årringer kan du jo også lage langbuer, og da kunne du nok iallefall splittet det enda en gang - om det er kvistfritt og slikt da.
Knips noen bilder av prosessen vel
Er du usikker er det sikkert greiest å bare begynne å smale av det 15cm breie emnet.
Om det har breie årringer kan du jo også lage langbuer, og da kunne du nok iallefall splittet det enda en gang - om det er kvistfritt og slikt da.
Knips noen bilder av prosessen vel
Skrustikke eller skrapegamp (:lol:), eller en skikkelig skarp høvel og bare holde buen med hendene. Prøver å økse mest mulig, sånn at det ikke blir allverden igjen å høvle.
Tuppene er jo litt fleksible når man jobber med de. Det er vel ikke stort å gjøre med det enn å bare høvle med ei hånd og holde igjen med den andre. Jeg syntes man får så dårlig oversikt over tverrsnittet og tykkelsen når buen legges helt ned mot en høvelbenk.
Tuppene er jo litt fleksible når man jobber med de. Det er vel ikke stort å gjøre med det enn å bare høvle med ei hånd og holde igjen med den andre. Jeg syntes man får så dårlig oversikt over tverrsnittet og tykkelsen når buen legges helt ned mot en høvelbenk.
-
- Bueskytter
- Innlegg: 81
- Registrert: 10 jul 2006, 11:58
- Sted: Bergen
Jeg syntes tilleren ser fin ut. Venstre side kunne kanskje bøye mer ytterst, men det kan være noe med vridninga.
Vridninga er det ikke allverdens å gjøre med. Bare pass på at tverrsnittet er symetrisk. Om ei side i lemmet er litt svakere enn den andre kan man få vridning. Men om den er like tykk på begge sider av lemmet er det ganske sikkert litt forskjell i fiberretningen som gjør at den vrir seg litt. Jeg ville ikke dillt for mye med det.
30 pund er akkurat passe om du ikke har skutt regelmessig før. Men det er jo noe du må vurdere selv. Med trebuer syntes jeg det er en fordel å ha litt høyere pundstyrke enn på glassfiberbuer, fordi trebuer ikke er like effektive som glassfiberbuer, og fordi trebuer ikke skal holdes på fullt trekk så lenge som folk flest gjør med glassfiberbuer med sikte.
Vridninga er det ikke allverdens å gjøre med. Bare pass på at tverrsnittet er symetrisk. Om ei side i lemmet er litt svakere enn den andre kan man få vridning. Men om den er like tykk på begge sider av lemmet er det ganske sikkert litt forskjell i fiberretningen som gjør at den vrir seg litt. Jeg ville ikke dillt for mye med det.
30 pund er akkurat passe om du ikke har skutt regelmessig før. Men det er jo noe du må vurdere selv. Med trebuer syntes jeg det er en fordel å ha litt høyere pundstyrke enn på glassfiberbuer, fordi trebuer ikke er like effektive som glassfiberbuer, og fordi trebuer ikke skal holdes på fullt trekk så lenge som folk flest gjør med glassfiberbuer med sikte.
må og må.....
Det må du selvfølglig ikke. Kviljo sine lengdebuer trekker han visst bare etparogtyve tommer. (for å kunne bruke korte lette piler) Men til presisjon er det jo greit å kunne komme opp til det vanlige ankringspunktet ditt. Har du en annen bue kan du få noen til å stå ved siden av deg og sette et merke på pila når du trekker fullt. Lenger enn det trenger du jo ikke ha dralengden. Og som mednybegynner vet jeg akkurat hvor skummelt det er å trekke langt på tillerstokken. Men skyter du med 28 tommers trekk så er det vel dit du skal? Hvor lang er buen din forresten? Til lenger buen er til mindre trenger jo den å bøye for en gitt dralengde. Er buen 170 180 cm så bør den vel tåle 28 tommer?
Det må du selvfølglig ikke. Kviljo sine lengdebuer trekker han visst bare etparogtyve tommer. (for å kunne bruke korte lette piler) Men til presisjon er det jo greit å kunne komme opp til det vanlige ankringspunktet ditt. Har du en annen bue kan du få noen til å stå ved siden av deg og sette et merke på pila når du trekker fullt. Lenger enn det trenger du jo ikke ha dralengden. Og som mednybegynner vet jeg akkurat hvor skummelt det er å trekke langt på tillerstokken. Men skyter du med 28 tommers trekk så er det vel dit du skal? Hvor lang er buen din forresten? Til lenger buen er til mindre trenger jo den å bøye for en gitt dralengde. Er buen 170 180 cm så bør den vel tåle 28 tommer?
"If it breaks you get to keep both parts"