Jørgen Bøckman, årgang 1971, bosatt i Oslo, singel.
Evighetsstudent med avlagte eksamener i storfag i folkekunst, mellomfag i etnologi og arkelologi, samt noen vekttall informatikk. Jeg holder nå på med et meget forsinket hovedfag i nordisk arkeologi ved UiO. Jeg har etter hvert mange års erfaring fra
laiv og levende historie. Jeg er, eller har vært, medlem av følgende relevante foreninger:
Kongshirden 1308 - Akershus,
Legio XV,
URL,
Ravn og
Norsk langbuelag, og er leder for vikinghåndverkslaget
Aker i Viken. En stund skjøt jeg med moderne bue i
Bergen Bueskyttere.
Jeg har erfaring fra flere håndverk. Jeg har smidd en del, og bl.a. jobbet som smed på Vikinglandet ved Tusenfryd (nå nedlagt). Andre håndverk inkluderer sølvarbeid, historisk søm, brikkevev, knivmaking, lærarbeid og diverse trearbeid.
Man kan beskylde meg for å spre meg over litt for mange interesser og foreninger, og det går blant annet ut over bue-hobbyen. Min eneste bue er en skeiv eksperimentbue jeg kjøpte billig av Oddbjørn Fritzøe for ti år siden (fortsatt fullt brukbar). Jeg har laget en bue på kurs med Sigmund Skeie, men den ble for svak for meg. Nå holder jeg på med å lage meg en på egenhånd, men det går veldig seint.
Ved siden av studier og foreningsarbeid har jeg et lite firma der jeg forsøker å tjene noen kroner på mine allsidige kunnskaper og store kontaktnett. Jeg har bl.a. samarbeidet med Kulturhistorisk Museum om å få laget en rekonstruksjon av et våpensett fra en grav ved Hønefoss. I framtida planlegger jeg et opplegg for grunnskolen med levende formidling av historie/forhistorie.