Da fortsetter jobbinga.
Første prosjekt nå er å få lagt nytt senelag på en liten hornbue, der senelagene delaminerte for det jeg skulle prøve å være lur. To lag på, siste til søndag etter planen.
Så har jeg hatt tid til å kikke litt på Crim-tataren der hornlaget sprakk av. Fikk heldigvis horna helt av, uten å ødelegge hverken horn eller trekjerne.
På bildet syns det jo ganske tydelig hva som har skjedd. Limet har rett og slett ikke trengt skikkelig inn i treet et stykke, og så har det sluppet når jeg hadde bøyd buen nesten til strenghøyde. På begge sider av der det svikta kan en se at limet sitter i treet på en helt annen måte.
Planen nå er å rense opp, og raspe ned så mye av trekjernen at rillene etter verktøyet forsvinner, og så lage nye riller. Horna må også skrapes opp på nytt. Det vil jo føre til at dravekta minker noe, men den var jo forsåvidt en del "over ævne" på flere måter.

Så må både horn og sener få tynt lim i mange lag på seg igjen. Notat til meg selv: Se til at det trekker skikkelig inn denne gangen.
Så skal horna limes på plass igjen. Har tenkt å prøve en annen måte å lime på denne gangen, har laga en filtremse med klosser på, og kjøpt inn det de hadde av c-klamper på Claes. Gammelt snekkerortak vistnok: "Det er ikke noe som heter å ha for mange tvinger