Råhudstrengalong
Moderator: GreenMan
Råhudstrengalong
Det er jakttid og det skytes mange hjort her vest. Skinnene kastes, hvis ikke noen vil ha dem til feks... råhud ! 8) Tenkte jeg sklle dele dette miniprosjektet. Først måtte skinnet avhåres, skrapes, strekkes og tørkes.
Så tegnet jeg en fin sirkel.
Nå skal det klipes en lang remse.Re: Råhudstrengalong
Remsen legges i bløt over natta.
Re: Råhudstrengalong
Remsen strekkes. Den strekker seg en del, sikkert 40 %
Så legger man endene sammen
Slår en knute
Sist redigert av Hardwood den 05 jan 2015, 14:52, redigert 1 gang totalt.
Den andre enden er en løkke.
Tvinn den noen runder
Lag en strupeløkkeRe: Råhudstrengalong
Heng løkka fast høyt oppe.
Fest noe tngt i andre enden, som vekt. Den må henge fritt så men kan snurre den til strengen er passelig tvunnet.
Stopp når du er fornøyd, og la den henge slik et døgn inne.Re: Råhudstrengalong
Detta blir bra 8)
Råhudstreng må vel være nummer 1 til primitive buer.
Hvordan blir tykkelsen og styrken
Råhudstreng må vel være nummer 1 til primitive buer.
Hvordan blir tykkelsen og styrken
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Enig, en slik streng må være snasent på en skikkelig steinalderbue. Har ikke testet den enda, men tykkelsen er omtrent som en helt vanlig kanskje litt tykk dacronstreng. Prøvde å slite en kordel med hendene, klarte det ikke. Den er sikkert svakere enn dacron, men antakelig sterk nok til en mild blinkbue. Den neste skal jeg prøve å lage med tre kordeler, da bør den kunne tåle en del.
Her er strengen ferdig tørket og klar til bruk
Her er strengen ferdig tørket og klar til bruk
- Lars Jensen
- Mester
Kanskje den beste -along'en jeg har fått med meg. Godt forklart og gode bilder. Takk!!!
Mvh Lars, Tofte
Mvh Lars, Tofte
Kan det bøyes, kan det skytes!
Takk for hyggelig tilbakemelding Lars.
Fin strengalong Om en slik skulle ende opp med å få ujevn tykkelse kan man justere det med sandpapir når den er tørr.
Visstnok var det ikke uvanlig at indopersiske hornbuer hadde streng av råhud, som kunne være opp mot 5mm tykk.
Visstnok var det ikke uvanlig at indopersiske hornbuer hadde streng av råhud, som kunne være opp mot 5mm tykk.
Gode spørsmål.
Remsen er ca 6 eller 7 mm.
Avhåring ble gjort ved å la skinnet ligge noen dager i vann med kalsiumhyroksid, altså lesket kalk. Når hårene løsnet skrapte jeg dem av, og så nøytraliserte jeg huden ved å la den ligge en dag i eddikvann med en boks bakepulver. Vinsyre er også brukt av mange.
Remsen er ca 6 eller 7 mm.
Avhåring ble gjort ved å la skinnet ligge noen dager i vann med kalsiumhyroksid, altså lesket kalk. Når hårene løsnet skrapte jeg dem av, og så nøytraliserte jeg huden ved å la den ligge en dag i eddikvann med en boks bakepulver. Vinsyre er også brukt av mange.
Ny streng, tre kordeler denne gangen. Litt tykkere enn den forrige, ca 2,5-3mm. Totalvekt ca 10 gram det synes jeg er aksetabelt. Er det noen som har forslag til hva man kan behandle strengen med, slik at den tåler litt vann og beholder litt smidighet?
Det er åpenbart at en råhudstreng stiller litt andre krav til utformingen av nokkene enn en dacronstreng gjør..Re: Råhudstrengalong
Kanskje det var derfor en del indianere brukte pin nock
som behandling ville jeg ha prøvd lær fett. F. Eks Mink Oil. Men det kan kanskje påvirke strekk i strengen.
Håper noen har erfaring , så slipper du å eksperimentere for mye. Jeg venter til du har fått testet før jeg begynner
som behandling ville jeg ha prøvd lær fett. F. Eks Mink Oil. Men det kan kanskje påvirke strekk i strengen.
Håper noen har erfaring , så slipper du å eksperimentere for mye. Jeg venter til du har fått testet før jeg begynner
Nybegynner