Hornbueoppdatering.
Tenkte det var på tide å få streng på hasselkjernebuen. Den blei drøyt 10 mm tykk midt på lemmene, så jeg regna med dravekt runt 50 pund, omtrent som "Biarkn"
Fikk bøyd den over tepliker (former) og fikk streng på ved hjelp av den plata buen henger på på bildet. Det så ikke så halvgalt ut i profil, men langsetter var det litt skeivheter, sånn som det er på bildet til høyre. Varma over en kokeplate, og brukte litt mild vold for å rette, i tillegg til å skrape forsiktig for å å svekke den stiveste sida av hornet på buebeinet. Tenkte det kunne være greit med litt trening før "beistet" skal til pers. Syns det funka ganske bra, selv om jeg muligens tok i litt i overkant.
Så langt så vel. Strenga skulle på igjen. Bøyde over knærne, og fikk hjelp av en datter på sommerferie til å hekte på strenga. Da smalt det.
Det ene buebeinet retta seg nesten helt ut, de andre stod i en litt i overkant bøy. Faktisk såpass at buen kasta strenga og hoppa bortover når jeg prøvde å slippe taket.
Derfor ikke noe bilde av hvordan det så ut. Tenkte det verste, men fant ut at jeg iallefall ville prøve å lære noe.
Så da havna buen her:
Etter et par dagers bad kunne jeg få av senene, og det viste seg at horn og kjerne var ok!

Det var tydligvis bare deler av senelaget som hadde røket. Så da er det vel bare å lime på nye sener en gang til høsten når jeg får tid. Virker som horn/kjerne/ører liminga ikke rakk å gå opp.
Oppdatering 2
"Beistet", også kalt "Over Ævne" viler seg stort sett. Hadde en liten runde med å lime inn hornforsterkninger i tuppene. Litt skummelt å sette saga i den for å skjære opp spor, men det virka som det gikk greit. Bortsett fra det har jeg bare forma litt på tuppene. Tenker den skal henge i ro til etter buemakerseminaret, da får jeg ta mot til meg og prøve å få den ferdig til ute-NM.
Har forresten lagd meg en skytemaskin jeg også, så jeg får mulighet for å dra den opp 8)
Oppdatering 3:
Har investert i kronograf. Nydam-alma 45@28 klokka stabilt 144fps, er vel omtrent det en sånn bue skal.
Testa "Biarkn" også (hornbuen med bjerkebark ca 50+@28) gikk jevnt rundt 162 fps. Igrunnen fornøyd med det.
Begge med vanlige blinkpiler.