[/u[URL=http://s283.photobucket.com/use ... .jpg[/img]rl]
En bueskytter må ha en skikkelig kniv (iallfall hvis han - som jeg - ikke har umiddelbar tilgang på sverd!), derfor tok jeg opp igjen en gammel hobby jeg syslet med for mange år siden. Jeg oppdaget at mitt smule buemakeri hadde avstedkommet en del kapp og rester av forskjellig slag. En del av det var det for mye av til å kastes sånn uten videre, men stort sett uegnet til buemakeri.
Hva gjør man så? Jo, graver fram noen knivblad som har ligget og samlet støv i laaaang tid, og så bruker man avkappet til å lage skaft av.
Kniven til høyre har skaft av fallhorn fra rein. Jeg fant det på rypejakt mellom Steinhøa og Råtåsjøhøa i Folldal en gang først på åttitallet, og storparten av det har gått med til buenokker. Endestykkene er fra håndtaket på en av de mange buene som røk. Husker i farten ikke hva tresorten heter, men det er iallfall mørkt, tungt og hardt og utenlandsk.
Kniven til venstre har skaft fra samme gevir, men har endestykker i messing. Bladene på begge er fra Brusletto.
Kniven i midten er litt spesiell, det er en helt egen design, og jeg var heldig nok til å få en av landets aller beste knivsmeder, Bjarne Engli, til å smi den (eller dem, han smidde fire blad for meg). Tre har det blitt kniver av, det fjerde overveier jeg å beholde uferdig som samleobjekt. Denne kniven har forøvrig vært trofast følgesvenn på utallige telt-, jakt- og fisketurer de siste tretti årene, men har tatt alle utfordringer på strak arm! Og eggen holder minst like bra som på min Puma Four Star Nicker! I motsetning til de to andre, har denne gjennomgående blad med påklinkede grepsplater i masubjørk. Det hører selvsagt med til historien at knivene også har slirer, men det var ikke tema denne gangen ...
Knivmakeri anbefales når/hvis man blir litt lei av å lage buer og piler! Og, reinshorn er fantastisk godt å holde i. Lett pussung med fin stålull, deretter noen omganger med fineste dansk lærfett. så blir overflaten som silke!
Dessuten, jeg ber så meget om unnskyldning desom noen mener jeg har kuppet tråden!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."