Nå prøver jeg ikke å snike til meg tittelen "bueskytter" ved å spre dette utover flest mulig innlegg.
Jeg rettet stokkene i to omganger. Begynte i en ende og forsatte videre til neste stokk. Ta så en god pause før andre omgang så ser du lettere hva som gjenstår.
Her er fire stokker rettet og slipt mens to bare er rettet :
Her er alle slipt og rettet:
Når jeg sliper så bruker jeg denne her:
Jeg bretter sandpapir og legger i den, stikker ene enden av stokken i en elektrisk drill og setter i gang.
Jo mer jeg kniper på den jo bedre tar den og så er det bare å skubbe den opp og ned etter stokken.
Node etter sliping:
Sliper du for mye (som ble tilfellet med den 11mm stokken) så blir stokken for svak:
Etter jeg var fornøyd med retting og sliping så boret jeg ut endene med et 4mm bor:
Det er kan gå veldig fort og greit (hvis det bare er løs innmat der) eller du kan ha en node i nærheten og være så ivrig at du glemmer vinkelen på boret. Da skjer dette:
Jeg boret litt over 4cm inn i hver ende og satt så inn en 4mm x 4cm rundstokk av tre (tror det var bøk jeg hadde liggende) som forsterkning.
Da kunne jeg spisse stokken som vanlig når jeg setter på feltspisser og kappe til nokk (subsidiært spisse og sette på plastnokk).
Merk. jeg har ikke testet disse pilene ennå men de virker solide nok.
Evt. dekor og lakking for komme etter alle har fått fjær.