Bueemner
Moderator: GreenMan
Bueemner
Har ikke peiling på buemaking, men skal nok klare å hamstre litt bueemner som kan tørke mens jeg øver på furuplank. Var ute løp i skogen og kikket etter bueemner i dag. Klarer ikke helt se forskjell på hassel og alm. Hjelp?! Takk for svar 

Sist redigert av Siyah den 29 mai 2013, 07:07, redigert 1 gang totalt.
Bueemner
Som du ser er hassel rundere i formen og mer rynkete. Alma har et tydelig kjennetegn ved at den er veldig asymmetrisk ved stilken. I tillegg er det noen andre kjennetegn som farge som er lette å se hvis man har dem ved siden av hverandre. Men asymmetrien er et sikkert kjennetegn. Alm vokser gjerne mer som et enkelt tre, mens hassel vokser i alle fall her mer som kratt. Lykke til.
Edit: rettet noen skriveleifer
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Re: Bueemner
Til den som vasser i hassel og alm: jeg ser ikke at det er et problem:evil:
Ad kjennetegn: her jeg bor er hassel vanligvis kratt, og alm nærmest ukjent, men typisk for alm et at den finnes spredt. Når jeg etter hvert har blitt kjent med dem ser jeg at alm vokser med helt andre "linjer" enn hassel.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Ad kjennetegn: her jeg bor er hassel vanligvis kratt, og alm nærmest ukjent, men typisk for alm et at den finnes spredt. Når jeg etter hvert har blitt kjent med dem ser jeg at alm vokser med helt andre "linjer" enn hassel.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."
"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."