Hardwood´s buemakeri
Moderator: GreenMan
Re: Hardwood´s buemakeri
Det lukter rekord, ja.... 24 tommers pila ble også bare trukket 20 tommer, ja.
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Dere er gale!
Dette gleder jeg meg til å se på NM!
(Bare gi meg EN lengdeskyting på NM der det ikke regner eller blåser)!
--
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Hehe....ja, vi er gale og vi elsker det Det spørs om du kommer til å se noe særlig... står du rett bak så skimter du pila i et lite sekund før den er borte. Men du kommer til å høre den ! Og regn, det er det nok mye av på vestlandet. Men vi kan jo ha flaks !
It`s only rock`n roll, but I like it, like it yes I do. Sang Mick Jagger. Her lukter det svidd,stå på og flott bue.
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Den var så liten!! Men for ei lita kruttønne Lyden av lange skudd var ikke til å ta feil av nei, Man trengte ikke se pila for å vite at det gikk langt. Blir artig å se hvor langt den går med lenger trekk og optimaliserte piler. Jeg tipper 500-metern ryker 8)
Dette var steika artig å se, og ikke minst høre! Når du får dratt'n helt ut, og gjerne bruker tommelring, kommer den til å gå fryktelig langt! Jeg også tror 500-meteren er innen rekkevidde!
Og lyden var aldeles herlig!
Og lyden var aldeles herlig!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
.....
- GreenMan
- Snikende platebein
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Med andre ord kan vi andre bare legge buene på hylla :pnidrinr skrev: Jeg tipper 500-metern ryker 8)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
"Sann bueskyting er enkel"
Ja kanskje vi får legge buene på hylla. Jeg har lagt lengteskytinga på hylla for lenge siden, ser ingen hensikt å delta i konkurranser når man overhode ikke har mulighet til å hevde seg og da tenker jeg ikke på type bue, hornbue eller ikke. Men på buestyrken, det er faktisk noen som ikke mestrer buer på 60-150 pund (gamlekara og kanskje jentene). Hva med en klasse med max 50 pund? Burde ikke være så vanskelig å få til, med litt godvilje. Oddbjørn.
Veldig godt forslag, Oddbjørn ! Det er vanlig i USA. Fullt mulig å skyte godt over 300 med 50 pund historisk. Jeg støtter forslaget. Har vært diskutert før også....
Jeg sa noe i samme duren for 3-4 år siden, Oddbjørn. Men det ble avfeid med at det ble så mye jobb for arrangør. Gjør man enkelt som du skisserer er det faktisk ikke mere jobb enn å lage to lister...eller tre. Hornbuer bør også være på en egen liste. Men vi får se...når de rette folka murrer blir det veg i vellinga:mrgreen:
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Murr!
Jeg er absolutt for at vi skal ha mest mulig lengdeskyting, og at det gjerne arrangeres fler lengdeskytinger også. En egen klasse for under 50# er i grunn en god ide, og det er vel ingen tvil om at reine trebuer snart trenger å skilles fra hornbuer. Jeg er definitivt for å få en egen heltreklasse, og sleng gjerne på med ei klasse for de med glassfiber også.
Jeg er absolutt for at vi skal ha mest mulig lengdeskyting, og at det gjerne arrangeres fler lengdeskytinger også. En egen klasse for under 50# er i grunn en god ide, og det er vel ingen tvil om at reine trebuer snart trenger å skilles fra hornbuer. Jeg er definitivt for å få en egen heltreklasse, og sleng gjerne på med ei klasse for de med glassfiber også.
Flott ! La oss gjøre det.
Oddbjørn , jeg har ikke bilde på 20" trekk enda. Skal se etter hvert om jeg får ordnet det.
Oddbjørn , jeg har ikke bilde på 20" trekk enda. Skal se etter hvert om jeg får ordnet det.
Fantastisk bue og fantastisk resultat Hardwood. Vi får litt av en jobb nå. Kan vi ikke lage våre egne norske regler? Vi er jo nesten aldri i det store utland. Er det såååååååå vanskelig å få til? Lengdeskyting pirrrrrer også meg mer og mer. Tror nok at det er det jeg synes er gøyest. Jeg har ihvertfall kjøpt boken til Adam K..... ;.)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Amerikanerne opererer - såvidt jeg vet - med bl.a. 35 og 50 pund. Det burde ikke være så vanskelig å få til noe tilsvarende. Den store utfordringen ligger jo i å skyte lengst mulig med minst mulig buevekt, og da har jo i prinsippet alle mulighet til å hevde seg. Så kan man jo opprette klasser for hornbuer, tungvektere, ogjegvetikkehva.
Som Oddbjørn er inne på, konkurransen blir skjev når bare et fåtall greier å håndtere de buevektene som hittil har stått for de lengste skuddene. Skal vi få flere til å være med på lengdeskyting, må vi snarest endre klassene, tror nå jeg.
Som Oddbjørn er inne på, konkurransen blir skjev når bare et fåtall greier å håndtere de buevektene som hittil har stått for de lengste skuddene. Skal vi få flere til å være med på lengdeskyting, må vi snarest endre klassene, tror nå jeg.
"And he was clad in cote and hood of greene.
.....
.....