Dette er en Barlind kjerneved bue backet med akillessene fra elg, 60 ntn. 50 pund ved 28". Tupper av hvaltann. Etter noen måneder måtte den justeres og samtidig hadde buestyrken gått opp fra 45 til 50 pund. Det skjer ting når hudlimet tørker.
Jeg leser forumet med Tapatalk. Jeg ser hele bildene, og fine er de og! Og flott bue, ikke minst!
Er det noen spesiell grunn til at du har valgt å bruke bare kjerneved og backe bua framfor å la ytterveden være på? Kjerneved av barlind tåler vel å bli bue uten backing og?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."
"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Allan. Jeg ville lage en forholdsvis kort( 60" ) senebacket bue og da har det ingen hensikt å ha med yteveden. Senene gjør jobben bedre enn yteveden ville gjort. En barlindbue på denne lengden som ikke bøyer i håndtaket ville neppe klart 28" trekk uten sener. Du kan selvfølgelig lage en barlindbue, en litt lengre sak ville jeg gjort, uten yteved. Lønner seg da og skrape seg ned til en årring. Noen ganger kan yteveden være skadd også, enten fra naturens side eller hvis " tømmerhuggeren" har vært uforsiktig.
Jeg synes jeg så denne på paleoplanet. Nydelig bue ! Og imponerende trekklengde for en så kort bue ! Hva er tykkelsen på lemmene ? Og på senelaget ? Ser ut som om du har brukt godt med sener. Tipper denne skyter temmelig hardt 8)
Hardwood. Den har ikke vært avbildet på Paleoplanet. På det bredeste er lemmene 30mm, ved nockene 13mm. 12-13 cm ut fra lærhåndtaket er tykkelsen 19mm, ved nockene 12mm. Dette er er inklusive sener, jeg la to lag og tykkelsen ser nå ut til å være ca. 3mm. Jeg brukte hudlim, gradstyrke 347, en ny forsendelse fra unaiten og limet har krakelert litt på tvers. Dette har ikke hendt før, kanskje gradstyrker omkring 240 er bedre, æ veit itj. Styrkemessig spiller det ingen rolle.
Erik, jeg tror du så den i verkstedet.