Hei, Jeg er en "gutt" fra Halden på 37 år som har laget hundrevis av buer i barndommen, vel nå har jeg en sønn som plutselig fikk opp interessen for pil og bue, han spurte om jeg ikke kunne lage en bue til han, og det har jeg nå gjort, og gutten skyter piler og smiler som bare det.... Vel, far fikk jo selvfølgelig lyst il å være med på moroa, så nå har jeg lagd meg en langbue av furu på 175.
Grunnen til at den er av furu er rett og slett på grunn av at dette er min første bue av plank og furu er billig, så om jeg gjør noen fatale feil er det ikke så farlig, har noe eike materiale som skal bli neste bue.
I prinsipp har jeg fulgt denne tegningen/designet

Buen er som sagt 175 lang, håndtak er 15 cm, bredde er fra 4,7cm. Etter håndtaket går buen gradvis fra 47mm til 12mm langs buk og rygg, fra siden går buen gradvis fra (etter håndtak) 16mm til 12 ved nockene.
Buen ser ut til å være fin i tiller.. Buen er sinnsyk hard å trekke opp, og buen følger så vidt strengen allerede.
Her kommer noen spørsmål:
1. Hvilken fremgangsmåte bør jeg utnytte for å få buen til å bli litt lettere å trekke? fjerne masse fra sidene, fjerne fra buk, begge deler, lage en eller annen form?
2. Jeg har tenkt til å backe buen med 3 lag glassfiberteip som limes med Casco trelim, høres dette greit ut? Kan man beise glassfiberen etter man er ferdig? noen som har erfaring med dette?
3. Jeg kjøpte en rull med ESE Robline 2mm nylontau (veldig billig, 3 kr m) det virker til å være ganske sterkt, men ser ut til å strekkes litt.. Noen som har erfaringer med dette tauet, eller nylon generelt? er det greit å bruke for bue?
Jeg bruker vanligvis hamp, men hampen røk på denne buen.
4. Jeg har lest og hørt at man kan bruke linduk/tøy som backing, noen som har erfaringer med dette? og hvordan legger man en finnish på noe slikt?
5. Noen forslag på ting som er lett tilgjengelig som kan brukes som backing?
6. Av en eller annen grunn er det vanskelig å få tak i fjør til piler her i Halden, noen som har noen forslag om noe som er brukanes i stedenfor fjør og som varer litt?
Håper på noen svar, forresten, har lest igjennom en del av trådene her på forumet og jeg er imponert av all kunnskapen som finnes blant de fleste av dere som er aktive her, har også sett mange bilder, mange av buene er jo reneste kunstverkene.. WOW..