- Untitled.jpg
- (67.94 kiB) Lastet ned 3368 ganger
- Untitled2.jpg
- (78.67 kiB) Lastet ned 3368 ganger
Moderator: GreenMan
Så vidt jeg har forstått av de med erfaring i buebygging i klubben der jeg er er det fullt mulig å lage en fin funksjonabel bue med bare kniv og øks.Alv skrev:Ja, det var noe galt med det å få plassert tegningene i innlegg 2, hvor jeg prøvde bruke paint til å lage en slags arbeidstegning, for å se om jeg fikk noen svar på om jeg isåfall var på riktig spor. Men jeg gav opp etter en flaske likør, noe som kanskje var grunnen til at jeg slett ikke fikk det til i utgangspunktet.
Tanken er altså: Se for deg en gammel barbar i Germania, skjeggete og skinnkledd, som satt og lagde bue for å dra på jakt for å få tak i kjøtt til familien. Han hadde hverken kraftige elektriske verktøy, eller andre ting som kan brukes for å få den optimal. Heller ikke var han opptatt av at den skulle se så flott ut, men først og fremst å få den kraftig, funksjonabel nok til å gjøre jobben den var ment å gjøre. Men hva slags tresort og streng og denslags han skulle bruke, det hadde han nok lært av far eller andre i stammen. At han hugget ned et helt tre av ask for å bruke det aller beste treet, var det mer sannsynlig enn å bare hugge et ungtre som raskt nok kunne formes til buen han ville ha? I alle falle tenker jeg likt. Jeg er bare en barbar og trenger bue, så da lurer jeg på om tømmerstokken min, loddrett som den står, kan formes til en dugelig bue av øks og kniv. Noe høvel er det ikke snakk om. Heller ikke sag (eller hadde de det?). Det skal være grovt, tydelig håndlaget og funksjonabelt mest av alt.
Så hvis jeg setter i gang med det, så lurer jeg egentlig bare på hva dere av erfaring vet at man slett ikke må finne på å gjøre for å grovforme emnet. Altså med øks og kniv. Selv tenker jeg: Fjerne alt av bark, finne den aller beste delen, forhåpentligvis nederst, og kutte av en meter og vel så det fra toppen, bestemme meg for hva som blir håndtaket, og forsiktig kutte det smalere, symmetrisk i begge ender. Men stoppe når jeg ser tydelig "hesten i steinen", for de som har hørt den historien. Og så legge til tørk mens jeg finner ut av piler, fjær, streng, spisser o.a. og setter i gang med dette mens emnet tørker. Jeg tenker på spisser av skifer, av mangel på nok flintstein, samt smie til å lage sånne som jeg egentlig vil ha, men nekter å kjøpe. Eller er det mye arbeid å sette i stand en riktig gammeldags smie?
Faen, da er enda et emne ødelagt. Har holdt meg til "fronten" og forsøkt å få den så flat som mulig, men har også kuttet mye av ryggen for å gjøre buen tynnere. Bare langs "håndtaket" er ryggen enda til en viss grad uberørt.dagsunde skrev:Du må ikke under noen omstendigheter!!! lage hakk, eller skjære ned i ytterste årring på ryggen!
Gjør du det, garanterer jeg at buen vil knekke før den er ferdig!
Takk for info. Da har jeg hvertfall fått en lærepenge om å gjøre det skikkelig neste gang, og også lært mye om hvordan selve fronten kan formes raskt med øks, samt at tuppene ikke bør gjøres særlig med i det hele tatt, for å unngå at det sprekker under forming av resten.Du former og "Tillrer" (dvs. får den til å bøye jevnt) kun på den siden som skal vende mot deg,
og på sidene.
Gratulerer!Faen, da er enda et emne ødelagt. Har holdt meg til "fronten" og forsøkt å få den så flat som mulig, men har også kuttet mye av ryggen for å gjøre buen tynnere. Bare langs "håndtaket" er ryggen enda til en viss grad uberørt.