Det kan nok være hensiktsmessig å henge selv halvferdige buer i varmeskap, men ikke direkte etter at man har brukt lim på dem. Om man limer noe på en bue og så varmer buen opp igjen vil limet bli flytende og dryppe av buen. Det fine med limtypene man bruker på hornbuer er at det gelatinerer og dermed holder delene eller senelaget sammen mens limet tørker. Lim som får gelatinere før det tørker blir også sterkere enn lim som tørker mens det er flytende. På samme vis er lim som gelatinerer raskere, også sterkere enn lim som gelatinerer sakte eller ved lav temperatur.Oddbjørn skrev:I følge de samme kineserne jeg nevnte ovenfor var det viktig at selv halvferdige buer ikke ble utsatt for luftfuktighet og skulle oppbevares i varmeskap. Jeg undres også på hvilken eller hva slags autoritet som sier at senelaget ikke må tørke i et vanlig oppvarmet rom. Jeg har ikke laget hornbuer, men lagde min første seneforsterkede bue for ca. 20år siden og etter det har det blitt noen fler. Noen har hatt kraftig reflex og alle har tørket i et vanlig oppvarmet rom, uten noe problem.
I forhold til tørking av senelag bør buen oppbevares i temperatur som tillater gelatinering. For å utnytte senene ordentlig bør limet gelatinere så fort som mulig etter at man er ferdig med å legge senene. Dette gjør at senene holdes på plass når de begynner å tørke og dermed også krympe. Senebacker man med lim som ikke gelatinerer vil senene krypme uhindret inntil limlaget er tørt. Bruker man et lim som krever lav temperatur for å gelatinere vil det også være nødvendig å henge buen et kaldt sted. Bruker man derimot hudlim som gelatinerer ved romtemperatur, er det jo ingen ting i veien for å la buen tørke der den er.
Når det er sagt, så vet jeg ikke om det er hensiktsmessig å henge den så kaldt som 3-4 grader, for de limblandinger man bruker på hornbuer bør uansett kunne gelatinere, og helst så fort som mulig. Om det ikke har gelatinert etter en time eller to i 15 grader, bør man trolig blande inn mer lim som gelatinerer raskt.