Oppdatering fra hula:
Jeg har tilret ferdig to nye barnebuer - en i ask og en i hassel. Samtidig har jeg en plankeeikbue til meg selv som kan tilres, en barlind pinne som jeg holder på å ta ned ryggen på, en svær hasselstokk som skal bli en flatbue til meg selv ( begynte på den i går), samt en kort og brei hasselbue som jeg er i ferd med å tilre. I uker uten unger kan jeg fort bruke 2-3 timer i hula mi hver dag
Morro det! Tenger flere emner nå ser jeg...
Opptenning i ovnen hjemme skjer utelukkende med steinalderfyrtøy. Jeg har oppdaget hvor lite knusk som behøves når en har tilgang på litt trekull. Jeg lager rede av 20cm hampetråd (evt fint spon fra buespikkingen), legger knust trekull i bunn, så litt hard kjuke. Jeg slår over skinnpungen på skavet kjuke og flytter gloen med fingrene til redet. Jeg bruker alltid skinnpungen som underlag når jeg slår på pyritten - slik tar jeg vare på svovelstøvet sammen med knusken. Da tenner den lettere. Slik har jeg, selv om jeg skulle fyre opp hver dag så - nok knusk til hele vinteren.
Jeg gleder meg allerede
til neste års happening på Helgøya. Da skal vi gjøre dette:
Making A Bow And Arrow And Fire With Stone Age Tools -Ray Mears (Bushcraft)
Mye i denne videoen en kan teste på Helgøya; fiber av brennesle, retting av skaft, lim av kvae og kull, bruk av sand til finish, prepping av fjør mm. Skulle hatt en adze av basalt ... hadde vært noe..
For første gang gruer jeg meg til å jobbe med skinna mine. Men jeg har lovet meg selv at det skal gjøres. Så får vi se hva slags resultat det kan bli av det.
Toxofil har jeg skribla ned to artikler til også .. litt moro å kunne dele snodighetene sine med andre