Hvilken tidsepoke tilhører disse testikkeldolkene? Er det Tudor? Mary Rose? 1500 tallet?
Bollock daggers
Bollock daggers
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
- GreenMan
- Snikende platebein
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Bollock daggers
Balledolk på godt norsk (victoriansk betegnelse i England Kidney dagger), veldig typisk nordisk/tysk/flamsk/engelsk fra siste halvdel av 1300 tallet til godt ut på 1500-tallet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Tror nok det er i flotteste laget for Bockstensmannen. Ville nok gått for en mer allbrukskniv til det antrekket.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Enig. Tror ikke Bockstensmannen hadde kledd en "balledolk". (Kniven hans er en del av det som er bevart.) Jeg var bare nysgjerrig på tidsepoken. Jeg går med et annet antrekk i hodet også. Engelsk krigsbueskytter Azincourt 1415. Vi må tenke langsiktig Minst to antrekk. Vi skal jo på 600 års jubileumstur i 2015. Blir du med?
attend and listen gentlemen
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
-Jeg har også tenkt litt på at vi kan arrangere en fellestur dit i 2015. Hadde vært fint med en Norsk buss (eller 2).
- GreenMan
- Snikende platebein
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Frilansene og den tyske orden skal ihvertfall veit jeg. Men det blir jo litt Off topic som det heter på godt norsk. Balledolkene finner vi i både enkle og mer utbroderte varianter. Skal prøve å finne noe mer kildemateriale på tidsangivelser og stedsangivelser. Vi finner ihvertfall mange balledolker på illustrasjoner som viser folk i sivil og mengden arkelogisk materiale kan tyde på at de er ganske så vanlige i de fleste lag av befolkningen.
Stian Green