@Hardwood: ralltøff bue/buer!! stusser på om de ikke ville vært mer effektive i en annen samarbeidskonfigurasjon, men effektivitet er jo som kjent bare relativt etter behovet. Det er uansett rett og slett ralltøft, og jeg har bare nesegrus beundring for slike påhitt
Ad gevir/horn så ville jeg ikke spamme ned tråden om dette, men siden terningen er kastet så følger min forståelse: elg, hjort, rein og rådyr
har gevir, men når man peller dem av og bearbeider dem, så arbeider man med materialet
horn. Dette bryter med definisjoner på både bokmålsnorsk og engelsk*, men det er slik språket fungerer her.
PS.Når jeg tenker meg om så er språket her slik at disse dyrene har gevir, men gjenstanden de har på hodet betegnes som et horn enten det sitter fast eller ikke, så lenge man snakker om bare gjenstanden. hornet. Snakker man derimot om hele "oppsatsen", i settingen "hva de har på hue", betegnes det oftest som et "gevir".
PpS. *(og sikkert den biologiske definisjonen også, da jo som kjent voksemåten er ulik.)