Malawolfs buehule & diverse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
MalaWolf
Mester
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Da er 3D sesongen i gang her i Drammen. Var en tur i skogen i dag, sammen med sønnen min og et par andre fra klubben. Veldig stas. Påskestemning, sol og morro.

Bilde
MalaWolf
Mester

Legg inn av MalaWolf »

Dette er min nye bue/skinn/garve stove:

Bilde
SilentG2
Mester

Legg inn av SilentG2 »

Gratulerer... blir vel bra dette, men hva sier naboen om du henger grevling og andre skinn på klessnora til tørking? :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Dette ser jo bra ut. Eget krypinn er et must. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester

Legg inn av MalaWolf »

SilentG2 skrev:Gratulerer... blir vel bra dette, men hva sier naboen om du henger grevling og andre skinn på klessnora til tørking? :D
Like mye som dagens nabo regner jeg med. De pleier bli rolige når man skyter aktivt rundt veggene før en gyver løs på garving :)
MalaWolf
Mester

Legg inn av MalaWolf »

bowman skrev:Dette ser jo bra ut. Eget krypinn er et must. :-)
Ja :) Også er det plass til et lite buemekkerom i underetagen også .. med en høvelbenk kanskje .. og ei skytematte som kan fungere som trengingsplass i vinterhalvåret :)
SilentG2
Mester

Legg inn av SilentG2 »

MalaWolf skrev:
SilentG2 skrev:Gratulerer... blir vel bra dette, men hva sier naboen om du henger grevling og andre skinn på klessnora til tørking? :D
Like mye som dagens nabo regner jeg med. De pleier bli rolige når man skyter aktivt rundt veggene før en gyver løs på garving :)

Henge opp grevlingen, ta med bue og kogger + steinalderhabitt, og påstå at du har sett noen skikkelige farlige grevlinger luskende rundt.... :) :shock:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Du kommer til å få det som en prins. Jeg har en snill nabodame som var skikkelig generøs her om dagen. Jeg har en blink stående i garasjeporten og skyter litt i gården. Nabodama synes dette var spennende og sa jeg bare måtte skyte i hagen hennes siden den var større. Makan til raushet. Slik skal det være. ;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Fantastisk ! Hyggelig dame. Kos deg i hagen :D Personlig synes jeg det aller kjekkeste er nettopp å stå på en stor plen og skyte. Det er noe eget med det !
MalaWolf
Mester

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har hatt en avhåret og skrapt bit av et elgskinn liggende i hagen i vinter. Det er ca 1x1m del av rygg/nakke. Skinnet har ligget i grønnsåpevann som i fjor, med litt lut i ... Ser ut til å ha fungert utmerket. Nå henger det til tørk der ute. Jeg satser på å få det garvet med fett en eller annen gang i løpet av sommeren/høsten i år. Vi får se etterhvert...

Den steinalder/pyramide almesaken jeg lagde i sommer avga en skummel lyd under opptrekk på inne-NM i Moss. Ser ut til at det har røket noen fibre i ryggen på den, den knekker nok ikke med det første, men jeg er usikker på hva jeg burde gjøre med den nå. Tenker kanskje det er lurt å jobbe den litt ned i ryggen før jeg backer den med noe ... kanskje jeg kan vente til Helgøya i år for litt tips og innspill.

Utover det skjer det lite i bua mi om dagen. Jeg begynner å få til dette med å tenne opp med flint/pyritt og kjuke. Raskeste sålangt er 12 slag. Har oppdaget den fantastiske egenskapen til trekull når en skal få flammer. Å overføre kjukegloa til trekull sparer mye frenetisk blåsing, og virker mye sikrere mht til å få frem flammer enn å skulle la ilden vokse seg stor sakte. Derfor har jeg begynt å samle sammen små trekullbiter fra peisen først, legger de i en haug oppe på veden - overfører gloa til en trekullbit i denne haugen og blåser rolig til den sprer seg. Ofte blir temperaturen så høy at kubben (furu) tar fyr direkte ...

Noen stokker som har ligget til tørk ute i vinter kan sikkert bli noen buer i sommer også. Jeg har vel både lønn og hassel som kan legges under kniven. Også må jeg ut på kjukejakt igjen snart... fylle opp lageret mitt :)

Også funderer jeg på å organisere et slags midtsommersblot; med kokegroper, lammekjøtt og mjød - midsommers er på en lørdag i år, og jeg har ikke feiret 40årsdagen min behørig nok synes jeg .. da kan dette være tingen... Men hvor skal denne festen holdes? :mrgreen:
MalaWolf
Mester

Legg inn av MalaWolf »

Har vært en tur i skogen i dag. Fant 5 nye barlind :-) men ingen med bær på. Hadde med meg bue og piler. Klarte å miste bare to piler denne gangen. Også tente jeg et lite kaffebål med steinalderfyrtøyet mitt. Lagde rede av tørt gress, og plasserte glødende kjukefjon i midten. Fungerte utmerket :)

Ang midtsommer og kokegropkalas så har det dukket opp to alternativer: Eiksetra og Solsetra .. Skal forhøre meg med bestyrerene for å se omdet kan la seg gjøre ...
MalaWolf
Mester

Legg inn av MalaWolf »

Fant ett morsomt prosjekt på Tuben; replikering av Øtzies piler ;-)
1Bilde 2Bilde 3Bilde

Han lager nesten alt med autentisk utstyr, bare under laging av bek at han benytter moderne metode.. Bra!
MalaWolf
Mester

Legg inn av MalaWolf »

Mini MalaWolf 10år i dag :)
Gratulerer med dagen !

Bilde
PS! De to trærne i bakgrunnen, på hver side av øvre bulem - er barlind - en hann og en hunn :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Gratulerer med dagen! .... og trærne :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen