Bare ro dere ned, karer. Når noen sier noe negativt om en som drar tunge buer, kommer dere i forsvarsposisjon med en gang. Hvorfor det ? Dere er nok en gang i ferd med å sette i gang en sliik sterk / svak bue - diskusjon. Var det noen som gjorde narr av dere på NM når dere skjøt med krigsbue ? ( bortsett fra de som traff poengtavla da ) Jeg derimot, må bare godta flåsete kommentarer om mine 27 pundere. Så dere legger jo opp til det jo !!!! Det er jo tydelig at de aller fleste i det historiske miljøet synes det er kult med tunge buer. Men det er ikke mange andre enn Per Onsrud som kan håndtere dem tror nå jeg. Per skjøt bedre med sin 100# krigsbue enn de fleste med sine 30 - 40 pundere. Jeg for min del har ulmende betennelse i begge skuldre, trolig en skade etter 15 år som konkurransesvømmer. Men bare le, dere.
For resten er presisjonspilene mine 42 gram. Og det er gode presisjonspiler. Legg på bare 8 gram, så har du en Standard krigspil. Skulle det ikke gå an å treffe med dem med en 30 punder ? Tull og tøys !
..Jeg ser ikke helt hvor det er snakk om hverken forsvarsposisjon eller sterk/svak bue-diskusjon. Det er vel heller snakk om brei enighet om at det fins mange forskjellige formål med bueskyting, og at buene er forskjellige ettersom hvilken funksjon de har. Jeg har ingenting imot at det kommer noen kommentarer på treffsikkerheta mi, men den er i grunn ikke god uansett bue. Per hadde nok slått meg med akkurat like mange poeng eller mer om begge hadde brukt 40#.
-Det å beherske ei bue betyr ikke nødvendigvis å være flink til å treffe det gule, det kommer vel ann på hva man trener for og hva man prioriterer. Jeg er mer opptatt av å få til et effektivt trekk og slipp i riktig vinkel med så tung bue som mulig enn å treffe gult. Da blir jeg ikke god på fita, men jeg håper å få til noen gode lengder. All respekt til dere som er flinke til å sikte og trener for det, dere gjør kjempeprestasjoner der
Stemmer at standardpila er ikke mer enn52 gram, og egentlig er det vanskeligere å lage standardpiler som er lette nok til å være optimale, enn å få dem tunge nok. Hvis jeg lager piler uten å tenke på vekt, ender de stort sett opp nærmere 100 gram enn 52
-Jeg utfordrer deg heller til lengde med quarterpound pil enn fita med standardpil