Link til no vikingbuegreier
Moderator: GreenMan
Link til no vikingbuegreier
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Re: Link til no vikingbuegreier
Hornbue i norden?
(Norge?)

Synes ikke dette virker så usannsynlig, med tanke på vikingenes reiselyst. De møtte selvsagt andre kulturer og dro med seg hjem div varer. Selvfølgelig hadde de hornbuer. 

attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jepps. Er ikke uvanlig å lese om hornbuer fra bronsealderen i Norden heller - ikke det at det er funnet noen 8) , men kontakt med rytterfolk fra øst, hestens ankomst etc dro nok med seg en og annen hornbue. Så er det disse helleristningene fra Bohuslen da - som noen tolker som hornbuer - fra yngre bronsealder ...
Jeg tror nok de var uvanlige og importerte, statussymboler - særlig de aller første... Men vi importerte jo teknologi fra Middelhavet som gav opphavet til utrolig vakkert metallarbeide her i Norden, for 3500 år siden. Jeg finner det derfor rart om det ikke fulgte hornbuer med hesten, også her nordpå ...
Jeg tror nok de var uvanlige og importerte, statussymboler - særlig de aller første... Men vi importerte jo teknologi fra Middelhavet som gav opphavet til utrolig vakkert metallarbeide her i Norden, for 3500 år siden. Jeg finner det derfor rart om det ikke fulgte hornbuer med hesten, også her nordpå ...