Ok.
Cherokeebuen husker jeg ikke lengden på. Den er på ca 60 pund. Sudburyen er 67" lang. Den er på 67 pund ved 28 tommers trekk. Apachebuen i hickory er på 50 pund ved 20 tommers trekk. Apachebuen i alm, har jeg ikke målt trekkstyrken på. Jeg tror den havner på sånn ca 35 pund. Den er betydelig lettere enn hickoryen. Begge apachebuene er ca 50" lange. De er replikas av mescalero apachebuer fra sånn ca 1850-60. Målene stemmer ganske bra på det jeg har lest meg til.
Tuppene på cherokeen og Sudburyen er tykke ja. Det var meningen. Det er et forsøk på å lage historiske buer, ihvertfall i designet. Les Tbb og encyclopedia of native american bows arrows and quivers. Der finner du en drøss med snåle og kule buer. Tykke tupper og tynne tupper og korte buer og lange buer. Jeg har brukt Dacron B-50, spritbeis, spritusjer og kunstige fjør og det er absolutt ikke historisk korrekt.
Men man tager hva man haver. Jeg skal gå grundigere til verks senere. Råhud, sener, råhudstreng og ekte haukefjør. Time will show.....