Moen skrev:Har du limt glassfiberen i strekk, eller lagt den løst oppå? Du vil nemlig ikke oppnå nevneverdige store forskjeller med og uten glass, men du har selvfølgelig en sterk backing. For å utnytte glassfiberen maximalt må den legges på i form av strips. Et lite tips til senere glassfiberbackingprosjekter: Legg hele glassfiberduken utover ett glatt gulv eller et stort bord. Trekk ut tråder og bruk de i stede for hele veven. Fibre som ligger på tvers av buen har ikke annen hensikt enn å tilføre mye dødvekt.
Hvis du også legger "matfolie" oppå fibrene etter du har sølt på epoxyen, legger litt press oppå der igjen og strammer fibrene slik at de ligger rett og stramt, vil du få mere effekt, enn at du bare legger glasset oppi epoxyen og tørker. Polyesteren fra biltema blir forresten jævli sprø, og er ikke veldig godt egnet. Prøv med West System Epoxy, det er litt tynt, men funker som fy.. Ikke er det dyrt heller.. Gudd løkk:)
Glassfiberen er kun lagt løst oppå.
Mye dødvekt?
1 bue med snittmål 3cm x 1,7m = 0.051 m2 glassfiber pr. bue.
165 gr. x 0.051 m2 = 8.4gram / 2 (tverrgående) = 4.2 gram.
Du sparer 4.2 gram dødvekt i forhold til å dra ut alle tvergående fiber.
I mitt syn er det ikke vits i å styre med.
Bra tips med å legge i strekk.
I mitt tilfelle var ikke meningen å øke buens # men derimot å øke livslengden på i utgangspunktet noe svake emner.
Jepp , jeg skal kjøpe West System.