Buemateriale.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Re: Buemateriale.

Legg inn av Bowman »

Det går helt greit. Tror muligens at jeg utsetter debuten på barlind en stund til. Jeg trenger å bryne meg på vanlige trær en stund til. Men det går jo tydeligvis an å skaffe seg et emne i framtiden på tross av verning og fredning og alt det der. Import er tydeligvis tingen. Barlind er vel ikke fredet over hele kloden.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Gode emner i einer oppfører seg som "barlind light", og er omtrent som å jobbe i barlind. Fine å øve seg på om du vil. Barlinda knekker heller ikke like lett som einer, så einer stiller faktisk høgere krav til buemakern.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Da får vi rigge oss til med hansker og felle litt einer i vinter. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Odin
Bueskytter

Legg inn av Odin »

Nå har jeg fått beskjed fra Bickerstaffe om at han har fire stk "near perfect self yew bow staves". Disse kan jeg kjøpe for 125 pund per stk. Hvis noen melder konkret interesse i dag eller senest i morgen før jeg drar (ved 12-tiden), selger jeg gjerne videre uten fortjeneste, men jeg vil legge til litt for frakt og en andel av kostnadene for flyturen og eventuelt ekstra kostnader til flyfrakt hvis jeg må betale det.

Jeg kjøper vel med meg disse fire uansett, men hvis jeg skal ha dem liggende, blir nok fristelsen stor i forhold til å bruke dem selv.

Send meg en mail med navn og adresse til bull-hansen@c2i.net hvis dette er interessant.
What we do in life, echoes in eternity.
Jacob97
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av Jacob97 »

bowman skrev:Da får vi rigge oss til med hansker og felle litt einer i vinter. :-)
ikke her iallefall. eneste eineren her er i dypt inne i skogen ,og det snør syyykt mye her nå. i fjor nådde snøen meg til brystet når jeg skulle hente et emne, og det var på slutten av vinteren. brukte en halvtime på å gå/krype 150meter. brrr. :?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Det finnes ganske mye barlind i Norge, i områder som ikke er fredet. Man må bare gjøre litt research, kvalifisert gjetning, og bruke litt tid på å lete. :wink:
Svar