Vest-fold (nøtter øy)

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester

Re: Vest-fold (nøtter øy)

Legg inn av Zeida »

Ok en time er ikke mye nei, ok. Jeg for min del synes ikke vi ska lag en diskuskjon om ossen vi skriv i denne tråden. Når eg bi like gammel som de elste her (jeg regner med rundt 50?) så har jeg laget bue i 38 år eller no sånt.

PS læren min hadde ikke vørte gla for: -Og ang. rettskriving så er ikke dette et forum for "norsk rettskrivingslag" eller no slikt. -Jeg er lærer jeg og, men på forum her bryr jeg meg fint lite om rettskriving. Her er det lettere å skrive litt nærmere slik man prater, uten å bry seg om hverken grammatikk eller rettskriving. (Bare man gjør seg forstått :). Men det bryr jeg meg så lite om at at det er skummelt :lol:

Takk for at dere gidde å kommentere :D

Hilsen Arild
MalaWolf
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av MalaWolf »

Du bør ta rettskriving mer alvorlig, så skal du se at du selv blir tatt mer alvorlig og ...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Hei

Jeg er enig med malawolf. Du må ta rettskriving mer alvorlig. Du befinner deg i et offentlig rom hvor folk ønsker å lese det du skriver. Det er fryktelig slitsomt å lese tekster med masse feil og slurv. Tenk deg en avis med bare slurv og skrivefeil. Et helvete å lese. :D Men det virker som du har blitt flinkere i det siste.
Stå på. Skriving er en del av dannelsen.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Bowman er ikke du lærer? Jeg liker ikke lærere som kommenterer meg på fritia. Og lokalavisen her (Rana blad) er det stort sett bare skrivefeil så der er det ikke noe å lære!! :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Skole og dens lærere er en liten del av dagen, dannelse er alltid.

Jeg skulle ønske mine lærere hadde fulgt meg opp bedre på skolen, det er faktisk ingenting jeg angrer mer på en at jeg ikke brukte mer tid på skolen når jeg var på din alder.

Evnen til å formulere seg godt skriftlig ER viktig, ihvertfall på et skriftlig forum :roll: Setninger som går over flere linjer uten noen form for tegnsetning, er rett og slett slitsomme å lese.

Men når det er sagt/skrivi så har du blitt MYE flinkere til å ordlegge deg i det siste :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Jada jeg prøver no. Jeg har litt større vansker for å skrive bokmål enn dere siden jeg snakker LANGT i fra bokmål ikke det at jeg sier dere snakker bokmål men det er nærmere bokmål enn jeg. Er ikke dette et BUE-FORUM og ikke et: kritiser Arild si skriving forum? Dessuten har jeg nå gått over til googlecrome som setter rød strek under alt den mener er feil og da går det an å sjekke det en gang til. :D

Her er en gang til uten tegn setting:
jada jeg prøver no jeg har litt større vansker for å skrive bokmål enn dere siden jeg snakker LANGT i fra bokmål ikke det at jeg sier dere snakker bokmål men det er nærmere bokmål enn jeg er ikke dette et BUE-FORUM og ikke et kritiser arild si skriving forum dessuten har jeg nå gått over til googlecrome som setter rød strek under alt den mener er feil og da går det an å sjekke det en gang til :D

Enig at det var litt vanskeligere å lese :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

hehe :) spellcheck ftw 8)
duckert
Bueskytter

Legg inn av duckert »

Hei Christian!

Prøvde verktøyhenvisningene dine. Siklingen gikk greit, men den andre fant ingenting, for Clas Ohlssons katalog er forandret. Er det samme ryddekniv som på s. 488 i papirkatalogen? Står sammen med økser. Hvis det er denne er det godt utvalg av disse her i Italia.

Men hvordan brukes den? Mest aktuelt for meg er egentig å bruke en slik til å rydde vei gjennom bjørnebærkrett når jeg letere etter bueemner.

Hovfilen høres grei ut. Antar at jeg kanskje kan finne en slik i butikker for hesteutstyr her nede.
Mr. Dag, il norvegese
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Legg inn av Grauten »

Hovrasp = Felleskjøpet feks.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Zeida. Det er ikke meningen å kritisere deg, og du må ikke oppfatte det som kritikk av deg som person. Jeg synes du har vært et friskt innslag på forumet og ønsker absolutt at du skal fortsette med å være det. Men jeg mener fortsatt at vi har et ansvar i forhold til rettskrivning og grammatikk når vi skriver i et offentlig rom. Dette har ingenting med min lærergjerning å gjøre. "No hard feelings" ? Dessuten så tror jeg at du vil bli oppfattet som mer seriøs hvis du tar dette mer på alvor. Bruk stavekontroll hvis du sliter. Lykke til.

:-)
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Dessuten gjelder det ikke bare Zeida, det gjelder alle som formulerer seg skriftlig :) Det er en grunn til at det heter "Norsk" :wink:

@duckert: Sikkert samme ryddekniv det er snakk om. Jeg bruker den som en kombinasjon av øks og samekniv. Den veier ikke så mye, så den er litt snillere på de pinglete håndleddene mine :oops: Også har den et langt grep slik at jeg kan bestemme hvor mye tilslag jeg vil ha. Dessuten digger jeg den lille kroksnuta, god gammel kinesisk våpenteknologi :mrgreen:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Zeida : det er klart at vi er her på forumet for å utveksle kunnskap om buemakeri. Men bare for å snakke for meg selv, så er jeg ikke inne på din tråd, rett og slett på grunn av språket ditt. Jeg er også lærer, og leser nok av språkfeil i min daglige jobb. Dessuten synes jeg du burde være litt mer ydmyk, jekk deg rett og slett litt ned ! Jeg vet ikke om du husker det, men første gang du svarte på ett av mine innlegg så gjorde du det ved å kommentere en skrivefeil i innlegget mitt. Det sier mye, med tanke på hvor mye feil du skriver. Fortsett på forumet, men SKRIV BEDRE. Så mye som du skriver her, burde du ha rikelig tid til å bearbeide språket i innleggene FØR DU POSTER DEM. Jeg forventer, som Malawolf, Christian og sikkert mange andre en viss standard på norsken her inne på et seriøst bueforum !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Jeg synes hr. hardwood kommer med harde, presise og helt nødvendige ord. Dessverre. Dette er alvor. Jeg er altså også lærer og gremmes over skrivekunnskapene til det norske folk. Tror nok at det av og til må sies ifra. En ting er hva man skribler ned på en privat handlelapp. Noe annet er det å ta plass i den offentlige debatten, det være seg aviser, facebook, alle mulige forum etc. etc....... Ingen er feilfrie så feil kan komme fra hvorsomhelst. Men jeg synes at setningskonstruksjonene dine Zeida har vært drøy kost. Begynn med å få kontroll på punktum. Men jeg skal da altså ikke være lærer her inne på forumet. Men du har jo begynt å bruke stavekontrollen og det er bra. Og for å gjenta. Det har faktisk blitt bedre. Stå på. Og "no hard feelings" Det er ingen her som vil deg noe vondt.

"Keep passing the open windows" John Irwing - Hotel new hampshire

:-)
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av Jacob97 »

fælt så mange lærere det var her da. :?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Ja, det må jo være positivt :D At lærerne gjør så fornuftige ting som å bygge buer.... La os kalle det en nødvendig del av almenndannelsen 8)
Svar