Buemateriale.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Buemateriale.

Legg inn av Oddbjørn »

Her kan man kjøpe materialer, jeg fant den i dag. Oddbjørn.

http://www.ballg.de/englisch/index.html
Brukeravatar
Zeida
Mester

Re: Buemateriale.

Legg inn av Zeida »

ahhhh....... tusen takk!!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Flotte buer den karen lager. Her kan man jaggu kjøpe barlind og. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Mye pent der. Relativt stive priser, men det er i grunn bra. Om han lever av det er det nødt til å koste litt, og godt handverk skal verdsettes.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

"Relativt" er mildt sagt. Barlindemne til nærmere to tusen kroner ! Det er for dyrt. Ingos har solgt til 500.-, det er kanskje rimelig, men . Derimot er jeg enig i at buene må koste, her snakker vi om mye arbeid og flotte buer !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Totusen er mye. Hvem selger barlind her hjemme? :-)
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Klart 2000 er en del penger, men det er en del arbeide å hugge treet, dra det ut fra skogen og preparere det.
Dessuten får man en flott bue som er verd 5-9 tusen kroner avhengig av hvor man handler.
Han sier at buestaven er helt kvistfri, noe som er uhyre sjelden med barlind man finner her til lands.
Så hvis man skal ha en bue til seg selv, løp å kjøp. Oddbjørn.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Oddbjørn skrev:Klart 2000 er en del penger, men det er en del arbeide å hugge treet, dra det ut fra skogen og preparere det.
Dessuten får man en flott bue som er verd 5-9 tusen kroner avhengig av hvor man handler.
Han sier at buestaven er helt kvistfri, noe som er uhyre sjelden med barlind man finner her til lands.
Så hvis man skal ha en bue til seg selv, løp å kjøp. Oddbjørn.

Vis du skal lage en bue til deg selv kjøp hvis du skal selge en bue kjøp. Du tjener vel uansett på enten krone messig eller skytemessig
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Joda, enig i at det er greit at barlinda ikke er gratis. -Men for 2000 bør det da også være kvalitet. Frakta er heller ikke gratis regner jeg med. Når det er sagt, veit jeg det er mulig å få tak i gode emner til godt under den prisen. I alle fall om man går sammen fler om større bestilling.
Brukeravatar
Odin
Bueskytter

Legg inn av Odin »

Jeg tar muligens med meg et par ekstra barlindemner fra Bickerstaffe i England i neste uke. De skal visst være tilnærmet perfekte, hvis man synes en barlindbue skal være rak og uten kvist, da. Ta kontakt hvis noen vil ha.
Sist redigert av Odin den 27 nov 2010, 08:32, redigert 1 gang totalt.
What we do in life, echoes in eternity.
Brukeravatar
Odin
Bueskytter

Legg inn av Odin »

Kan nås på 48176906.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Og hvor mye vil det koste hos deg?

Her er det restskatt og julestemning rett rundt svingen. :-)
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Odin
Bueskytter

Legg inn av Odin »

Jeg vet ikke prisen ennå, men jeg ønsker ikke å tjene noe på dette. Pris hos Bickerstaffe, en andel av reisekostnadene og frakt i Norge vil utgjøre prisen.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Gi meg et hint før du drar. Du blir vel uansett kvitt det tenker jeg. Men jeg har bedre råd rett etter jul. Et paradoks ikke sant? :-)
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Odin
Bueskytter

Legg inn av Odin »

Nå har jeg fått en pris. 150 pund per emne, og ingen garanti på om man kan lage gode buer av dem. (Mest pga at det er barlind, som Bickerstaffe mener er et mindre godt materiale(!), ikke fordi de er krokete eller noe slikt, de skal visst være rette og fine uten mye kvist.) Dette innebærer uansett for store utlegg for meg, så jeg kommer kun til å kjøpe en til meg selv, også siden jeg ikke helt vet kvaliteten på emnene. Det kommer vel også på over 2000 NOK når jeg må legge til frakt og reisekostnader.

Beklager dette, men ut fra de første mailene fikk jeg inntrykk av at dette gjaldt noe barlind som Bickerstaffe gjerne solgte ut, men nå viser det seg at slik er det ikke.

Jeg kommer til å skrive en liten sak på reisen til Bickerstaffe og Nottingham, og ta noen bilder. Bickerstaffe virker som en mann med bestemte og kanskje litt uvanlige meninger om buens historie, så det skal nok bli et interessant besøk. Regner bl.a. med å få en del kritikk på min noe krokete skytestil... Jeg kommer selvsagt også til å hente hjem en 65 punds hickory/osage/lemonwood langbue som herr Bickerstaffe har laget til meg. Gleder meg som en unge.

Når det gjelder barlind, bor jeg fem minutters gange fra en skog med en hel masse barlindtrær. Hele området er av den grunn forståelig nok vernet, så jeg får "håpe" på at en av vinterstormene river et av trærne der i bakken. Inntil videre er det litt sånn "Så nært, men likevel så fjernt..."
Svar