Sudbury

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Sudbury

Legg inn av Hardwood »

Det ble etterlyst flere bilder av buer/byggalongs m.m. Her er min siste bue, et forsøk på en Sudbury. Jeg synes selv den ble fin, og god å skyte med. Jeg liker å skyte på blink, og 30@29" er helt perfekt for meg. Den er laget av ask, ryggen er utsiden av treet. Treet var 35 cm i tverrmål, og jeg felte det for bare 5 uker siden 8) Den følger strengen ca. 2", men det er ikke så ille. Buen er 76" lang. Håndtak av barkgarvet flekksteinbit.
Sudbury 2.JPG
(55.72 kiB) Lastet ned 1913 ganger
Sudbury 1.JPG
(86.02 kiB) Lastet ned 1913 ganger
Sudbury 3.JPG
(95.24 kiB) Lastet ned 1913 ganger
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Re: Sudbury

Legg inn av Christian »

søt sak :) Den nederste lemmen så ut som en utfordring å bøye til :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Coolt :)

Godt å se at det skjer ting rundt i buespikkeriene.

5 uker siden du felte den, hehe. Hva med å røffe ut buen, veie emnet, også ta den med inn i stua og veie den på nytt etter et par dager? Når emnet ikke blir lettere kan du med god samvittighet gå igang med bøyinga. 2 tommer er jo helt greit, men jeg tror nok du skulle fått til enda mindre stringfollow om den var litt tørrere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Den ser ut til å være ei bue som er god å skyte med ja :) Tøft med steinbitt i grepet.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Sent, men godt : Takk for lovord, karer !
Christian : Ja, de bulkene på det ene lemmet var lit vanskeligere enn det andre lemmet. Før jeg begynte å bøye tegnet jeg streker langs kanten. Da klarte jeg å se om den bøyde i "svingene" også. Ikke lett, men da har jeg endelig prøvd det ! Er det ikke den veien det går med oss ; stadig mer krokete emner, please ??? :D
Kviljo : Du har nok rett i det at jeg kunne fått litt mindre stringfollow om jeg tørket emnet mer. Men, jeg tror faktisk mye av den kom i den krokete delen, p.g.a litt ujevn "indre" tiller. Når jeg felte treet, kløyvde jeg det i "kvartinger" med en gang, smurte endene med trelim og tok emnet rett inn i garasjen. 3 uker så var fuktigheten 20 - 25 %. Da grovhugde jeg bueformen, og tok den inn i verkstedet. 40 % luftfuktighet. Ved 12 % lagde jeg buen ferdig til tillering, og tørket emnet noen dager til. Fulgte med på vekten, og gikk i gang da buen ikke hadde mistet vekt på ett døgn. Kunne kanskje ventet noen dager til, men jeg var sugen 8) 2 tommer stringfollow er uansett bra etter min standard enda :D Buen er ganske effektiv ! God fart i forhold til at den bare er 30@. Videre til neste bue..... :mrgreen:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Kult :) Da skal jeg ikke si noe. Ville nok gjort det samme selv. Det kan jo være positivt også, at buen ble født fuktig, så blir den ikke tullete om den blir fuktig senere heller, hehe.

Skulle du få lyst til å få bort medbøyen er det jo forsovidt bare å varmebehandle den. Det burde den like godt. Kunne sikkert stabilisert den på 1 tomme motbøy om man tok i litt, siden den er såpass stor.

Keep it up, som de sier her på Lista.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Ha. Denne så jeg først nå. Grom bue. Jeg holder nå på med min tredje sudbury. Har knekt en i lønn og en i ask. Den tredje blir i hickory. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Vibeke
Mester

Legg inn av Vibeke »

Stilig!
Ser mer hjemmelagd ut når det blir litt krokete
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

tkk ! Det var den jeg solgte til vennene dine på NM
Brukeravatar
Vibeke
Mester

Legg inn av Vibeke »

Det var det, ja... Må innrømme at jeg ikke har fått snoka så alt for mye på den... De er så ivrige på å skyte hele familien nå, så bua går nesten varm når de er ute og lufter den... :-)
Hilse så mye fra de og si at de er KJEMPE fornøyde!!!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Takk, det var godt å høre !
Svar