Eike rytterbue med glass
Moderator: GreenMan
Re: Heltre lønnrytterbue
hehe, neida. Jeg bare plager deg litt. Seff kan jeg sende litt sener oppover
Apropos senene til tradbow: Er det noen som veit hvor mye og hvor store de senene er?

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nja jeg lurte på det samme angående de tradbow senene. Sånn sentde en epost og spurte.
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Om du skal prøve uten horn og ikke har så lett for å finne eik, ville jeg sett etter tennarfuru. Skal godt gjøres av noe trevirke å matche det i kompresjon. Få tak i sener, eller prøv bjørk i ryggen. Har du tilgang på steinbittskinn er nok det enda bedre enn linstoff. Prøv deg fram. Om du feiler, lærer du av det 

ok eik kan kjøpes på BM sener må kjøpes hudlim må kjøpes tennar furu hvor??? å en liten ting når du backer en bue legger du da noe i ryggen eller i buken? tror ryggen men ikke sikker
ja det va det jeg trodde 

-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Tennarfuru finner du egne tråder om her inne 
-enkleste måten å finne det på, er å finne ei furu som vokser i "bue". Den delen av stammen som "dytter treet på plass igjen" får enormt gode egenskaper i kompresjon. Hvis du tenker deg at bøyen i stammen ligner ei oppspent bue, er det den sida som da ser ut som ryggen. Den vil du bruke i buken når du lager ei bue. (Du starter m.ao. med en bit som har endel motbøy)

-enkleste måten å finne det på, er å finne ei furu som vokser i "bue". Den delen av stammen som "dytter treet på plass igjen" får enormt gode egenskaper i kompresjon. Hvis du tenker deg at bøyen i stammen ligner ei oppspent bue, er det den sida som da ser ut som ryggen. Den vil du bruke i buken når du lager ei bue. (Du starter m.ao. med en bit som har endel motbøy)
ok men her jeg bor er et stusselg me furu naboen vår saget faktisk ned en av di siste fine furuen i sommer ( som vokser akkurat her mye gran)
Det er ett par, og de er ca 6" lange... Vaffal de jeg har sett.Christian skrev: Apropos senene til tradbow: Er det noen som veit hvor mye og hvor store de senene er?
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Jeg tror det er mulig å lage en i heltre uten backing. Flightbuen min i Hickory er også 55" lang, og tåler 65 cm trekk. Og den er 70 b- 80 pund. Lag buen brei nok, så kan det gå. Men da må lemmene være tynne, sikkert 5 - 6 mm
Dæven høres ut som mye arbeid
Tvert imot. Det bør gå med plank, med rette fine årringer. Du kan jo prøve med f.eks 6 cm brede og 5 mm tykke lemmer. Med eik vil du da trolig få god pundstyrke.
6 cm brede innerst og avsmalnende utover selvsagt. Du må bare finne noen som har tykkelseshøvel og få dem til å høvle ned planken til den tykkelsen.
6 cm brede innerst og avsmalnende utover selvsagt. Du må bare finne noen som har tykkelseshøvel og få dem til å høvle ned planken til den tykkelsen.
Hånd høvel
Hei hva bruker man til å feste glass lim?
Epoxy