Eike rytterbue med glass
Moderator: GreenMan
Eike rytterbue med glass
Hei har et stykke lønn 55" langt og hadde lyst å spørre er det mulig å lage en hel tre rytterbue i dette disignet : http://www.hunarchery.com/catalog/lamin ... l?cPath=24 . Jeg har en nånn kassai falcon 2. Men har lyst å prøve å lage no sånt i hel tre uten glass og pålimte ører. Er dette gjennomførbrat? 

Sist redigert av Zeida den 26 okt 2010, 22:03, redigert 2 ganger totalt.
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Heltre lønnrytterbue
-Med damp for å forme bua, breie lemmer der den bøyer, varme i buken etter at tillerjobben er gjort, lav pundstyrke og litt flaks går det nok.... Med kort trekk.
Humhum ja da va da mange krav til den. Koffer så laft trekk har 32" som max på kassaien min og den e 54" lang trur eg. Jojo den har glass men har det så mye å sei?
-
- Master bowyer
Ja. Glass eller sener/horn har mye å si. Det er derfor buer i dette designet har det 

ahh men det er ufattelig hvor mye det faktisk har å si men det er i tilleg ufattelig hvor dyrt det er!!
-
- Master bowyer
Tja.. Sener trenger ikke være dyrt om du ordner endel av jobben sjøl.
Ja problemet er bare HVOR SKAL JEG FÅ TAK I rå sener??? 

-
- Master bowyer
Kontakt den lokale viltnemda og forklar hva du vil ha og hvorfor, så får du sikkert kontakt med noen som kan hjelpe.
Christian skrev:eh... hallo
ka?

ikke bare mye å si, det er bortimot hele poenget.
Sener, på ryggsida er sterkere i strekk enn treet. Hornet på buksida er sterkere enn treet i kompresjon. Derfor.
I en bue som er brei nok, og svak nok , og trekkes kort nok kan treet klare det aleine. Et tynt høvelspon fx kan bøyes ganske mye. Men pundstyrken er ikke mye å skryte av.
Til en bue som du tenker på ville jeg ev prøvd med et tre som var sterkt i kompresjon, eik fx, og så backa med lin på ryggsiden. Billig, og fortsatt naturmatrialer, om du bruker hudlim. Helst linfiber eller lintråd på langs av buen. Bruker du stoff er trådene på tvers unyttig vekt, særlig ut mot tuppene. Men det holder like bra. Lagde en bue av ask (som ikke er all verdens i kompresjon) backa med lin for noen år siden, den en drøy meter lang, og beregna på å trekke 20-25 tommer, og var ikke veldig kraftig. En av de første buene jeg lagde. Ga den til noen med unger, og i sommer holdt den fortsatt
Sener, på ryggsida er sterkere i strekk enn treet. Hornet på buksida er sterkere enn treet i kompresjon. Derfor.
I en bue som er brei nok, og svak nok , og trekkes kort nok kan treet klare det aleine. Et tynt høvelspon fx kan bøyes ganske mye. Men pundstyrken er ikke mye å skryte av.
Til en bue som du tenker på ville jeg ev prøvd med et tre som var sterkt i kompresjon, eik fx, og så backa med lin på ryggsiden. Billig, og fortsatt naturmatrialer, om du bruker hudlim. Helst linfiber eller lintråd på langs av buen. Bruker du stoff er trådene på tvers unyttig vekt, særlig ut mot tuppene. Men det holder like bra. Lagde en bue av ask (som ikke er all verdens i kompresjon) backa med lin for noen år siden, den en drøy meter lang, og beregna på å trekke 20-25 tommer, og var ikke veldig kraftig. En av de første buene jeg lagde. Ga den til noen med unger, og i sommer holdt den fortsatt
"If it breaks you get to keep both parts"
Jeg har 70gram ferdig tørka og strigla sener ca 30cm. 500gram sener som er ferdig tørka. en rimipose full som henger til tørk og to tønner elgbein som ikke er høstet enda.
kort fortalt: Jeg har sener 8)
kort fortalt: Jeg har sener 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
ok Nidirir hudlim ja enda en bestilling fra ola bestilte fra han senest søndag
Cristian: Hva hjelper det meg at du er stinn av sener?
Cristian: Hva hjelper det meg at du er stinn av sener?

Ingenting. Skulle bare si at jeg har mye sener 

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Akkurat
Sener fra tradbow koster da ubearbeidet 60kr for en del men hvor mye trenges for en bue hvor mye tre lim?

Sist redigert av Zeida den 24 okt 2010, 00:08, redigert 1 gang totalt.