Råd om Osage krigsbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

frahog
Bueskytter

Re: Råd om Osage krigsbue

Legg inn av frahog »

Har leita fram en askebue som skal testes på termostatplata, tenker å prøve med 12min og halve platediameter for hver gang jeg flytter, så for vi se om resultatet blir bra eller helt åt skauen.
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Kan virke som du kan minske avstanden du holder bua over varmen til ca 5 cm.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Enig med deg, Nidrinr. Uansett, Frahog, på ask er det så greit; du SER når det er passelig siden den blir brun.

Nidrinr : Det du sa om pilskaft er veeldig interessant ! Må fortelle deg om standardpila jeg skjøt med i NM : 10 mm gran, kom ned i 53,4 gram ved å slipe ned spissen noen få gram. Jeg spinetestet den med buen ! Uten fjær :lol: Spinetest med krigsbue... :D Jeg ville absolutt foreslå for deg å "ofre " noen skaft på dette. ( kommer garantert til å knekke noen skaft..)Min bue er 65 - 70 pund, så med samme trekklengde og med f.eks 130 pund vil jeg tro at du må som du sier gå for et annet treslag. Som er stivere ved samme diameter. Men da få du trøbbel med å komme ned i 52 gram. Eneste løsning jeg ser for meg er å gå enda mer ned i vekt på spissen. De brynjebryterne Tradbow selger er ca. 17 - 18 gram. De som sitter på "Tornepilene" som jeg vant i compoundbuekastinga er tynnere og veier bare 13,8 gram. Kappe av en del av tuppen og slipe spiss igjen, så komer man raskt ned i vekt ! Prøv med ask i skaftet.... Det bør være mulig. Jeg må prøve meg fram litt på dette jeg også !
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

..Lurer på om det er en god grunn til at ask var endel brukt i gamledar ja.. Osp var jo også brukt endel. Planer om å prøve ut det også.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

At det va du sa osp da er jeg en heldig mann/gutt jeg tror jeg har ganske god tilgang på osp har blant annent et stort osp tre stående i hagen som vi skal sage ned til sommeren og det er rett og fint :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Ja, da må du sikre deg et stykke 8) Hva er det de sier om fyrstikker ? "Ett tre kan bli 5 millioner fyrstikker, en fyrstikk kan ødelegge 5 millioner trær" :lol:
(fyrstikker er laget av osp)
Nidrinr : Ja, du har et poeng... hvis de brukte det, var det nok en grunn til det. Og de hadde jo ei og anna kraftig bue 8) Men osp, altså ? Hm... ok, det må testes !
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

et tre kan bli til 5 millioner fyrstikker, en fyrstikk kan brenne ned 5 millioner trær, men selv med 5 millioner fyrstikker så klarer jeg ikke å få fyr i den for :evil: :evil: na peisen! jada.. :roll:

men osp til piler altså? Så det har faktisk verdi for buefolket allikevel :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar