Ideell avstand mellom hakkene på tillerstokken?
Moderator: GreenMan
Ideell avstand mellom hakkene på tillerstokken?
Hei!
Jeg er ny på formet, og har brukt mye tid på å lese lange informative tråder. Kjempefint forum.
Har ett spørsmål som jeg regner med at jeg får gode svar på. Tenker å starte på min første bue i middelalderstil.
Hvor langt bør jeg ha mellom hakkene for at tillerstokken skal bli god?
Jeg regner med at avstanden ikke bør være for lang.
Jeg er ny på formet, og har brukt mye tid på å lese lange informative tråder. Kjempefint forum.
Har ett spørsmål som jeg regner med at jeg får gode svar på. Tenker å starte på min første bue i middelalderstil.
Hvor langt bør jeg ha mellom hakkene for at tillerstokken skal bli god?
Jeg regner med at avstanden ikke bør være for lang.
Re: Ideell avstand mellom hakkene på tillerstokken?
1" eller 2,54mm mellom hakkene er nok mest brukt. Vi måler jo trekklengde i tommer så da er det greit å gå ut i fra dèt. Men i stede for å lage hakk som du må pusse glatte, kan du bare borre f eks 10 mm hull med èn tommes mellomrom, og bruke en 10 mm plugg som du flytter ved behov. Enda smartere er det å bruke to plugger. Da kan strengen ligge på den ene i mens du flytter den andre pluggen til det neste...
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Moen skrev:1" eller 2,54mm mellom hakkene er nok mest brukt. Vi måler jo trekklengde i tommer så da er det greit å gå ut i fra dèt. Men i stede for å lage hakk som du må pusse glatte, kan du bare borre f eks 10 mm hull med èn tommes mellomrom, og bruke en 10 mm plugg som du flytter ved behov. Enda smartere er det å bruke to plugger. Da kan strengen ligge på den ene i mens du flytter den andre pluggen til det neste...
Um.... Du mente vel 2,54cm ?? Vet ikke men sist gang jeg skjekket var det 2.54cm i 1" og det var i går så? Jeg bruker 1 tomme til 2 tommer mellom hvert hakk etter som hvem jeg bruker mest

Bilder av min: viewtopic.php?f=4&t=1339&p=16858#p16858
hehe, skribleleif
Jeg som hadde gleda meg til å se Pejo legge ut bilder av tillerstokken sin med hakk hver 2.54mm 

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Tja, nå er jeg nybegynner, men noe øyemål finnes. 2,5mm ville det uansett ikke blitt mellom hakkene. Har fått fine svar som bekrefter antagelser. Takker og bukker
)