okda, så får jeg vel si hva jeg mener jeg også
Facts:
- tre tåler mere i strekk enn i kompressjon. Dermed tåler ryggen faktisk mere enn buken(helt til noen laget hakk...)
- energien i buelemmet lagres likt i rygg og buk, eller sagt på en annen måte: tre strekker seg like mye som det komprimeres når buen bøyer seg(gitt rektangulært tverrsnitt)
- energien som lagres er proporsjonal med avstanden fra den nøytralesonen opphøyet i tredje(gjelder strengt tatt bare for rektangel, men ok. Det er fra dette at "dobbling av buetykkelse = 8ganger dravektøkning" tommelfinger regelen stammer)
Synsing:
fra dette vil jeg da si at det sunneste for en bue er en trapes i tverrsnitt, med den korte langsiden på ryggen.(vi snakker om et rektangel med skrådde sider her)
Ser man på sunnhet så bør mao ryggen være avrundet ikke buken.
Avrundet buk er ikke bra da man fjerner tre der buen trenger det mest. Nå er dete veldig shaky å tilre buer ved å fjerne masse på ryggen da, saåååå.... Jeg har laget et par buer hvor jeg har tilret den ved å skrå kantene (pyramide design med trapes tverrsnitt,breiest på buken) det funker veldig bra også på korte buer. Disse følger strengen lite. mindre en normalt, vet jeg ikke om det er, men det funker i alle fall bra.
for korte smale buer, eller tunge smalebuer med vil jeg anbefale å runde buk og rygg noe. grunnen til dette kan man se hvis man tar en bit skummgummi el.l med rektangulært tverrsnitt og legger den dobbel. hvis man så ser på den bøyde enden, så vil man se at hjørnene har det hardt. Markant verre enn på midten av ryggen. Om grunnen til at historiske buer er runde er nettopp dette vet jeg ikke , men det vuille ikke forbause meg.
Siden flate-breie buer har det sunnere enn sine tykke lange brødre, så trenger man stort sett ikke å tenke på dette for disse buene. dermed er rektangel helt ok
Oppsummert:
langbuer: rund på ruggen fordi buen tåler det og fordi hjørnene ikke tåler det, eller fort blir ødelagte. Rund på buken fordu man skal tillre buen på kort tid.
Flatbuer: rektangulær med svakt avrundet rygg eller trapestverrsnitt. (eventuellt med langsgående riller skrapet inn i seg

). korte med spisse nocker forøvrig.
Mvh
-Ole