Diserud`s buemakeri
Moderator: GreenMan
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Diserud`s buemakeri
Ville brukt det jeg og, men det er kun fordi det er så mange som sier det ikke er optimalt med trelim...
Hehe... Jeg tror også at trelim ikke er optimalt. I alle fall på tyngre buer. De første buene jeg lagde ble limt med trelim. Jeg fikk mindre knekte buer når jeg begynte med epoxy, men om det var på grunn av det ene eller andre vet jeg ikke. Men det ER stor forskjell på råbillig trelim og ornti` lim. Tynner du f eks Casco trelim littegann, gir skikkelig press og god tørketid, tviler jeg ganske mye på at det beveger seg nok til at buen skal delaminere. Innvendige limtredragere har da fått samme behandling uten tull og tøys.. Men gi meg en melding i litt god tid før du kommer nedover neste gang, Eirik, så skal du få med deg noen doser epoxy fra meg. Jeg var supersmart å kjøpte 10kg epoxy sist vinter fordi jeg skulle lage så vanvittig mye buer.. (Siden da har jeg ikke rørt verken bue eller laminat... ) Drit kul bue, forresten... 8)
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Jeg har brukt og bruker fortsatt cascol hvitt "snekkerlim" type vinter på de litt mer porøse ikke-feite treslagene, og har bare hatt en bue som har delaminert. Den buen var til gjengjeld en 100# @ 30" ask/valnøtt som var blitt brukt forholdsvis intenst i 2-3 år, og som hadde ligget ute i regnet ei natt 8) Ulempen med limet er at det ikke er vannfast...noe som egentlig ikke treet er heller, hehe. Fordelen er at det er billig og kjekt å arbeide med.
Men epoxy limt på rett vis er ikke å forakte det heller 8)
Men epoxy limt på rett vis er ikke å forakte det heller 8)
Fantastisk. Da tipper jeg du har gjort ( og gjør ) en meget grundig jobb med å lage gode limflater, slik at det blir minst mulig lim i limfugen ? Jeg har hatt delamineringer og mye strengefølge i buer limt med trelim, og NULL delaminering og lite strngefølge etter at jeg begynte med epoxy. Men... så har jeg blitt flinkere til å lage buer og da, så man kan vel ikke bare skylde på limet
PVA-lim (snekkerlim) har kaldflyt hvis det blir utsatt for statisk belastning. En bue som er limt uten å stresse treet vil ikke belastes med en gang den strenges ned. Limer man derimot opp med motbøy, rekurvering e.l. vil buen alltid ha statisk belastning. I så fall ville jeg heller brukt epoxy e.l. PVA-lim er sterkere enn treet det limer når det gjøres skikkelig.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Urac 185 fra Ola har ikke kaldflyt og blir brukt av mange amerikanske buesnekkere. Oddbjørn.
Mens titebond III har kaldflyt og brukes av diverse buemakere også til krigsbuer i USA... Det er ikke til å bli klok av.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
-
- Master bowyer
Ville vel bare brukt blåepoxy'n jeg. Da er det lov med hjemmespikka overflater, og fortsatt få et godt resultat. Tipper du ikke planlegger fitabuer, så det er greit å være sikker på at det ikke ryker på fullt trekk med 130#. Sikkert mer enn et lim som funker.
- bueeirik
- Mester
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Nå har jeg lagd en ny Mary rose krigsbue! den er ikke mer en 72" ntn. 38-30mm i grepet og 14-14 i tuppene, å så følger den strengen 2" etter å ha vært dratt til hvertfall 30". Den drar 70# på 29".
- bueeirik
- Mester
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Jepp hvordan så du det? Det ble veldig mye ytterved i buen synes jeg...
Jeg har snakket med han fra medicinbowwood.com å han sa at han hadde mange emner men at de ikke var lengre en 74-76" lange. Har tenkt å bestille hvertfall 5 emner til meg selv, ville du være med Ivar?
Jeg har snakket med han fra medicinbowwood.com å han sa at han hadde mange emner men at de ikke var lengre en 74-76" lange. Har tenkt å bestille hvertfall 5 emner til meg selv, ville du være med Ivar?
-
- Master bowyer
-Imponert over øyet du har for barlind Ivar.
Bua ble fin den, akkurat passe som "damekrigsbue" eller for ungdom
Bua ble fin den, akkurat passe som "damekrigsbue" eller for ungdom
Kjekk! Det var vel ikke standard design på hornnockene?
nidrinr skrev:Bua ble fin den, akkurat passe som "damekrigsbue" eller for ungdom
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows