Zeida's Buemakeri
Moderator: GreenMan
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8
Nå lignereno' veittu!
En siste spikk om du er klar for et tips, ville være å ta av mer bredde lenger innover fra tuppen på hver side. Ser den fortsatt er stiv mot tuppene, noe som tilsier at den tåler å reduseres der. Da er det lurest å ta av i bredden.
En siste spikk om du er klar for et tips, ville være å ta av mer bredde lenger innover fra tuppen på hver side. Ser den fortsatt er stiv mot tuppene, noe som tilsier at den tåler å reduseres der. Da er det lurest å ta av i bredden.
Ja prøvde meg fram på bredden ut mot tuppene med høvel i går men tror jeg må bruke fint sandpapir vis det skal gå det er et h......vetes område rundt den ene tuppen som fliser seg opp bare jeg ser på det. Men skal prøve i dag
Har prøvd raspa den ene går det med liten kniv og spon høvel men den andre er umulig
Helt sikkert fibersvingninger. Propellhasselene mine er helt grusomme sånn. Som å skjære gulost på den ene sida og som å ake barrumpa ned en fjellvegg på den andre sida... Prøv å raspe/høvle andre veien, altså hvis du rasper ut mot nokken, så prøv å rasp fra nokk og inn mot grepet.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Fikk det endelig til og har fiksa det no bøy den fint ska legg ut bilde når eg kommer hjem
Dette er stor fremgang Zeida. Kjøp deg en surform rasp og en skarp sikling. Da kommer du veldig langt. Fortsett med 180 papir, deretter 240 og avslutt med en solid runde med 400 papir. Når bua blir så glatt som ei barnerompe, så vil den belønne deg med mange mange gule treff. Ikke glem finishing oil til slutt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ja takk holder på går bare litt tregt har mye lekser og bueskyting med moderne recurve Men det får fremover
Hei da har jeg knota meg tel å spikk en liten tann pirker av en bue den er 135cm lang 19# på 25" trekk bøyer så jevnt jeg kan få til uten å spikke den ned til 5# Det blir gave til en 10 åring som jeg kjenner. Jeg skal bare pusse og gnikke og gnakke så er den ferdig jeg kan legge ut bilder i morgen. Til saken er det noen som kan legge ut et bilde av en langbue i en tillerstokk gjerne på litt langt trekk med litt godt lys så jeg kna studere bøyen på den og vis det er mulig å finne en tegning eller et bilde av formen er det tverrsnitt når du ser buen som om du sager den to og ser på enden der du saget. Best med tegning lettest å se formen.
Inte så långt drag tyvärr, men:
Tvärsnittet ser ut såhär ---> D
Rygg --> D <-- Buk
Ungefär som den i mitten högst upp:
Detta tvärsnitt kan du behålla ut till mittlem och efter det, mot toppen så kan tvärsnittet bli runt.
En bild till:
Kom ihåg att den ska böjja lite mer på övre lem (eller lite mindre på undre lem) om du drar mitt under greppet.
Någon annan som kan lite mer om detta kan ju komma med inspel också, t.ex Daniel, Ivar, Are och han egget utan bälte
Tvärsnittet ser ut såhär ---> D
Rygg --> D <-- Buk
Ungefär som den i mitten högst upp:
Detta tvärsnitt kan du behålla ut till mittlem och efter det, mot toppen så kan tvärsnittet bli runt.
En bild till:
Kom ihåg att den ska böjja lite mer på övre lem (eller lite mindre på undre lem) om du drar mitt under greppet.
Någon annan som kan lite mer om detta kan ju komma med inspel också, t.ex Daniel, Ivar, Are och han egget utan bälte
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
-Nå har du netopp lagt ut bilde av såpass perfekt tiller på ei slik bue at alt anna blir unødvendig 8)
Ja det va mere en det jeg hadde forventa meg tusen takk. Vis ryggen er flat på et bue emne er det da mulig å lage langbue av de uten å røre ryggen?
Ja se på tvärsnittet nederst i mitten.