Vel, da var den her, min aller, aller første bue, som jeg har spikka på i ledige stunder denne sommern.
Emnet av hegg var noe jeg fant da jeg tømte låven for høy, det har altså stått der i minst syv år, max 58 år.
Det hadde vokst snett, så margen gikk langt over på undersia, med mye strekkved på oversia. Jeg tok emnet her, og fikk en nokså frisk motbøy.

Den så jeg for meg kom til å bli en plage under tilringa, så jeg gjorde et tåpelig forsøk på å dampe den, noe jeg angrer nå.
Ikke for det, jeg skulle greid å dampe den jevnt, men jeg innså etter hvert at hele opplegget var unødvendig, så det ble avbrutt. Da var den dampa noe ujevnt, men det meste gikk tilbake etter hvert som buen ble tynnet.

En annen ting som ble noe snodig og dårlig gjennomtenkt er nokkene som er limt på buksiden. Det var noe jeg gjorde før jeg begynte å vanke her på forumet. Tanken var at jeg absolutt for enver pris ikke ville sette verktøy noe sted på ryggsia. Dessuten trodde jeg at buen kom til å ende opp mye tjukkere enn den gjorde, og at jeg kunne utnytte hele emnets lengde ved å lime på på denne måten. Resultatet ble selvfølgelig at for å bevare limflate mistet jeg snarere en tomme bøy i hver tupp

Hvis noe skal ryke så er disse blant toppkandidatene, men hittil har det holdt.
En annen kandidat er en anelse vridd fiberretning. Denne buen burde nok vært backa, men jeg hadde mest lyst å se om det gikk bra.

Tilleren er ikke noe hipp hurra, jeg tror den bøyer litt skummelt mye ved grepet i øvre lem (det er en kvist der), og litt lite midtlems i nedre lem. Dette syns jeg var vanskelig. Kanskje ikke det lureste å starte med et emne som var bare 143cm langt og lirka ut av stokken med list og lempe blant alskens skeivvekst og kvist. Men jeg har da lært noe, og den funker, og nå blir den sånn. Bare for å understreke at den blir sånn har jeg forseglet med to strøk skjellakk, og lagt førstestrøket med Allbäcks linolje. Så får heller neste bue få bedre tiller.

Etter en dag med en del bøy og tøy og 10-15 skudd har ca. 1 tomme motbøy blitt til dette (ryggen henger ned på dette bildet):

Beklager rotet i uthuset, lover å rydde før jeg begynner på neste.