Krigsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Krigsbuer

Legg inn av Hardwood »

Hva er egentlig det vanlige forholdet mellom bredde og tykkelse, på en ELB ? I en bok jeg har står det 1,1 : 1 mellom bredde og tykkelse. men det virker litt smalt synes jeg ? De delene av buen som skal bøye mest, må vel ha et litt annet forhold enn resten av buen ? F.eks 1,2 : 1 ? Spent på å høre hva dere sier. Er snart ferdig med min første ELB i norsk barlind. Himmel så tung buen blir, enda den er slank !!! Den er 170 cm ntn, og 28 / 25 midt på og 9 / 11 rett innenfor hornnokkene. Den skal ende på 37 # 27", tror jeg må ta av MYE tre enda 8) ( buen blir ikke til meg...) Jeg synes dette er et HARDT tre å jobbe med !!!
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Skal du følge reglene til British Longbow Siciety er kravet til bredde/tykkelse at tykkelsen ikke skal være under 5/8 av bredden noe sted. Disse reglene er basert på viktorianske buer, men funker også fint på engelske krigsbuer.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Hm. ok, takk skal du ha Are. men jeg tenker også på hva som er MAKS tykkelse i forhold til bredde. For sikkerheten sin del altså; vil jo ikke at buen skal knekke :roll: jeg ser for meg at buen blir sikrere om man lager den bredere og tynnere, men at den samtidig blir litt mindre effektiv ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

1:1 kan gå om buen ikke har motbøy og tverrsnittet er tilnærmet firekantet, og at den er linet opp bra. En langbue som er tykkere enn den er brei vil bare vri seg til sidene. Adam K. skriver noe om at jo tykkere en bue er, jo raskere er den. - forutsatt at materialene takler stresset, selvsagt.

Ville ikke anbefalt å lage noen 1:1 langbue, for den blir veldig ustabil. Husk også at det ikke er noe direkte forhold mellom hvor rask buen er og hvor tykk den er. Tykkelsen på buen er i bestemt av hvor lang den er og hvor langt den skal trekkes. Så bestemmer bredden hvor kraftig den skal være. - om man forutsetter at materialet skal utnyttes fullt ut.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Jeg legger ofte opp tjukkelsen først, og justerer på bredden for å få riktig bøy. Bua blir fort litt breiere enn tjukk nær midten av bua, og ned mot motsatt nær nokkene. 40/35mm er en god start der bue er tjukkest og breiest, så gir det seg litt sjøl derfra hvordan man justerer bredde og tjukkelse.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Ok ! Kviljo : jeg mente 1,1 : 1, altså f.eks. 22mm bredde og 20 mm tykkelse. Det var dette forholdet som boka mi beskrev som ideelt. Og nei, jeg vil definitivt ikke lage den like tykk som brei...
Nidrinr : De målene hører nok til en annen liga :oops: men, 40 - 35 er jo omtrent 1,1 : 1.
Takk skal dere ha, da går jeg i gang og tar den ned på buksiden. Altså gjør den tynnere. Skal nok ha den ferdig til helga !
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

husk på forholdet mellom ytterved og kjerneved også da. Ikke det at jeg trur du hadde spikka deg ei bue med 10% kjerneved altså, men jeg nevner det nå bare :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Hehe... hyggelig av deg. Jeg har faktisk en del mer yteved på den enn det som er vanlig. Men ikke mer enn at det fremdeles er 3 - 4 mm kjerne på det minste, ved nokkene. Det var nærmere 2 cm yteved på emnet, så...... :? Fytterakkern for en siklejobb.
Svar