Er dette et ulovlig våpen?
Moderator: GreenMan
Er dette et ulovlig våpen?
I ferien måtte vi ha noe å spikke på. Resultatet ble en prototyp på en armbrøst/låsbue.
Er dette å definere som et ulovlig våpen i Norge?
Vi er litt stolt av avtrekkeren Den utviklet vi på stedet, uten å noen gang ha sett noe lignende.
Du presser ned klossen, og løser ut strengen på buens overside.
Fungerer bra på en lett bue, men gir for mye motstand hvis buen er kraftig.
Finnes det andre enkle mekanismer som kan bygges på hyttta med lite verktøy/utstyr?
Er dette å definere som et ulovlig våpen i Norge?
Vi er litt stolt av avtrekkeren Den utviklet vi på stedet, uten å noen gang ha sett noe lignende.
Du presser ned klossen, og løser ut strengen på buens overside.
Fungerer bra på en lett bue, men gir for mye motstand hvis buen er kraftig.
Finnes det andre enkle mekanismer som kan bygges på hyttta med lite verktøy/utstyr?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Re: Er dette et ulovlig våpen?
Tøfft
Tviler sterkt på at du havner i buret pga den der
Hvordan er den å skyte med da? treffsikker?
Jeg skøyt med et moderne vidunder av et armbrøst i ferien, kikkertsikte og parallelle lemmer Det eneste som skjedde når jeg dro av avtrekkern var at det sa tong! Det var ikke den minste vibrasjon å kjenne i det hele tatt selv om pilene hadde rundt 350fps mot blinken!!
Håper det blir litt jobbing med norsk låsbuelag snart
Tviler sterkt på at du havner i buret pga den der
Hvordan er den å skyte med da? treffsikker?
Jeg skøyt med et moderne vidunder av et armbrøst i ferien, kikkertsikte og parallelle lemmer Det eneste som skjedde når jeg dro av avtrekkern var at det sa tong! Det var ikke den minste vibrasjon å kjenne i det hele tatt selv om pilene hadde rundt 350fps mot blinken!!
Håper det blir litt jobbing med norsk låsbuelag snart
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
-Om poltimester Bastian burer deg inne for den der kommer nok jeg til å måtte rømme landet snart
Tøff sak!
Tøff sak!
Hvis noen banker på døren, tror jeg heller det blir tre røvere enn Politimester Bastian
Buen er ikke veldig treffsikker, for den er litt vel røff i konstruksjonen. Vi måtte "jukse" en del underveis som bildet viser.
Avtrekket blir hardt når vi vil ha lengde på skuddet, og det går ut over treffsikkerheten
Men pilen står i blinken på ti meters hold, og det var kjempegøy å lage den
Vi skal nok forske videre, og lage en avtrekker som takler en kraftigere bue.
Buen er ikke veldig treffsikker, for den er litt vel røff i konstruksjonen. Vi måtte "jukse" en del underveis som bildet viser.
Avtrekket blir hardt når vi vil ha lengde på skuddet, og det går ut over treffsikkerheten
Men pilen står i blinken på ti meters hold, og det var kjempegøy å lage den
Vi skal nok forske videre, og lage en avtrekker som takler en kraftigere bue.
Nybegynner
se på avtrekkeren der http://www.youtube.com/watch?v=NrLOuSkc-SE
- Elisabeth Østby
- Nybegynner
Er vel egentlig ikke lovlig i Norge. Men det er jo ikke lov å jakte med pil og bue heller......
Ingen ser deg i skauen!!
Lykke til - veldig fin. Ønsker meg en selv.
Elisabeth, Middelalderforeningen i Hedmark
Ingen ser deg i skauen!!
Lykke til - veldig fin. Ønsker meg en selv.
Elisabeth, Middelalderforeningen i Hedmark
Keep it or loose it....
for hva det er verdt, så viste jeg den der til en politibekjent sist helg. så hvis du ser blålys er det bare å løpe 8)
Prata med han om armbrøst og våpenlov osv, og han så ikke noe problem med å ha armbrøst. Bare å søke om tillatelse det sa'n og de hadde gitt ut flere tillatelser der han jobba. (vestlandet et sted..) Alle sammen til jakt i utland med armbrøstmonstre med trinser og 350+fps
for å sitere en ordentlig pol'ti: "Den der er det ikke no problem med, men kolben er kanskje litt lav" 8)
Prata med han om armbrøst og våpenlov osv, og han så ikke noe problem med å ha armbrøst. Bare å søke om tillatelse det sa'n og de hadde gitt ut flere tillatelser der han jobba. (vestlandet et sted..) Alle sammen til jakt i utland med armbrøstmonstre med trinser og 350+fps
for å sitere en ordentlig pol'ti: "Den der er det ikke no problem med, men kolben er kanskje litt lav" 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Skal hilse å si at tanken har streifet meg mange ganger. Nesten hver dag tripper det fire rådyr over gården her. Skal ikke være så store utfordringen...helt til det løper et rådyr rundt med ei pil i ræva som ermerket; "F.Moen"... Pila, altså.. Kan hende jeg får et forklaringsproblem for sheriffen daElisabeth Østby skrev:Er vel egentlig ikke lovlig i Norge. Men det er jo ikke lov å jakte med pil og bue heller......
Ingen ser deg i skauen!!
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Og tabloidpressen hadde fått noe å gasse seg i, for ikke å snakke om buejaktmotstanderne!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Til Moen
Hvis du har noen gode "uvenner" kan du jo bruke navneproblematikken til din fordel.
Fort gjort å lage en pil med et navn på. Du kjenner sikkert stilen til mange pilmakere som kan kopieres
En stor fordel med bue i forhold til sånne våpen som sier pang.
Hvis du har noen gode "uvenner" kan du jo bruke navneproblematikken til din fordel.
Fort gjort å lage en pil med et navn på. Du kjenner sikkert stilen til mange pilmakere som kan kopieres
En stor fordel med bue i forhold til sånne våpen som sier pang.
Nybegynner
Eg like bedre bue enn sånn dumme krutt våpen bue kan du lag våpen MÅ kjøpes