Jeg driver å spikker på to buer til NM, den ene av hassel den andre av lønn. De er tilnærmet like i design, stivt grep og halvstive tupper med mest bøy midtlems. Lønna er ca 5cm kortere en hasselbua.
Jeg har ikke målt # på de enda men lønna er (estimert ut ifra hvordan det føles og dra den) dobbelt så kraftig på 17" som hasselbua er på 28". MEN hvis jeg bruker samme pila så skyter hasselbua hardere i blinken en lønnebua!
Altså mer # men mindre " = mindre effekt??
Jeg skjønner at det kan henge sammen med at bua har mer tid til å overføre energi til pila, også kalt powerstroke på nynorsk, men hvordan kan man bruke det i lengdeskyting?
Når det gjelder lengdeskyting med trebuer virker det som om trenden er korte buer med superlette tupper og piler på rundt 24". Noe som absolutt gir mening, mindre masse beveger seg fortere osv. men hva med ei lang bue som bare bøyer seg over like mye trevirke som ei kort bue? Kan man oppnå samme energi fra ei bue som har lengre drag en ei lita flaksebue, og vil disse lange trekkene gi mer lengde på skuddet?
Det finnes jo nok av historiske kilder for korte piler brukt til å skyte langt, men disse hører vel sammen med overtrekk? Bruk av sipher o.l. og da vil jo trekklengden fortsatt være lang selv om pila er kort. Hvis hovedpoenget var å ha korte drag ville vel buene heller ha blitt mindre? Flaksetyrkerne er jo ikke akkurat langbuer da men...

Kanskje lang trekklengde har mer for seg når det gjelder "standardpiler"?
hm...
noen som har noen tanker rundt dette?