Dagen har gått med til å ferdigstille en askebue og legge en rognerecurve i press. Buken på askebua fikk en omgang over grillen sammen med noen baconpølser. Den landa på 37# før varmebehandlinga. Nå skal den få hvile i en uke før jeg setter på streng. Den hadde en fin tiller og jeg greidde å dra den 32 # He he. Jeg behøver ikke å lage svakere buer enn 37# ihvertfall. Radikal forskjell fra holmisen som er på 100#. Litt greit å ta det ned til et normalt nivå. Spent på om den har blitt stivere etter varmebehandlinga. Den er ca 190 lang. Lange spisse nocker og er en slags flat langbue, eller en lang flatbue.

Ikke så greit å vite bestandig. Det var et helvete å få av barken. Var nok bitte litte granne nedi den ytterste årringen noen steder ja. Jeg som elsker surringer, kommer nok til å pimpe opp denne og er jeg redd.
4 rognebuer er også på gang. 3 holmegårdsbuer og en recurve. Recurven er et slags eksperiment. Ligger i press og skal gjennom ditto stadier før jeg er ferdig.- Den skal også varmebehandles. Spørs om ikke alle rognebuene blir med på neste grillfest. De skal visstnok bare ha godt av det. Bilder kommer når de er ferdige.
Utover det så rakk jeg jaggu en tur i skogen og fikk drassa med meg hjem et hasselmonster.

En jævlig tjukk hasselstokk. 15 cm ihvertfall. Ikke så ofte å se de så tjukke. Den hadde veldig grove linjer og mønstre i den ytterste årringen og kan nok bli en bra holmegårdsbue. Sevja har lagt seg til ro. Veldig spent på hasselstokkene. Bør vel lighge til utover våren neste år. Ligger uten bark og tørker med lim på endene.